• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
 
عنوان درآمدی بر مبانی و روش‌های روان‌شناختی - تربیتی عفاف و حجاب
پدیدآورنده محمدرضا سالاری‌فر ... [و دیگران]
مشخصات نشر قم:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۷ ‬.

» پوشش زنان / حجاب
» حيا و عفت / پاکدامني / اخلاق جنسي
  فهرست فصل اول: کلیات و مفاهیم
    بیان مسئله
    ضرورت پژوهش
    اهداف پژوهش
    پیشینه پژوهش
    روش شناسی پژوهش
    تعریف مفاهیم
         الف) متون اسلامی
         ب) عفاف
         ج) حجاب
         د) رابطه بین عفاف و حجاب
         ه) مبانی روان شناختی عفاف و حجاب
         و) زن و مرد محرم
         ز) درونی سازی
فصل دوم: نگاه فقه اسلامی به ابعاد عفاف
ابعاد عفاف
    1 . ابعاد ارتباطی عفاف در رابطه با دیگران
         الف) رابطه بی واسطه
              1 . پوشش
                   الف) کمیّت پوشش
                        پوشش در مقابل همجنس
                        پوشش در مقابل غیرهمجنس
                             پوشش زنان در مقابل مردان
                             پوشش مردان در برابر زنان
                             پوشش در برابر محارم
                   ب) کیفیت پوشش (زینت پوشش)
                        جنس لباس (نازک و براق)
                        مدل لباس
                        اندام نمایی (تنگی و گشادی لباس)
                             حجم موی سر
                             سینه
                             پاها
                             رنگ لباس
              2 . آرایش
                   الف) موقت
                   ب) دائم
                   ج) زیور
              3 . نگاه
                   الف) نگاه به همجنس
                   ب) نگاه مرد به زن
                   ج) نگاه زن به مرد
                   د) نگاه به محارم
              4 . گفتگو
                   الف) گفتن
                   ب) شنیدن
              5 . فاصله و حریم
                   الف) تماس بدنی
                        تماس بدنی بی واسطه (حقیقی) مثل دست دادن و بوسیدن
                        تماس بدنی با واسطه
                             الف) نشستن مرد در محل نشستن زن قبل از اینکه سرد شده باشد
                             ب) دست دادن با دستکش
                             ج) تماس بدنی از روی لباس
                             د) بوی بدن (عطر و...)
                             ه) خلوت با نامحرم
                             و) اختلاط با نامحرم (حضور جمعی نامحرم د رفضایی واحد)
              6 . وضعیت بدن
                   الف) عشوه
                   ب) خضوع در مقابل نامحرم
                   ج) نحوه راه رفتن
                   د) چگونگی نشستن، خوابیدن و خندیدن
              7) رابطه جنسی
                   الف) لواط
                   ب) زنا
                   ج) مساحقه
         ب) رابطه با واسطه
              1 . تعاملات در فضای مجازی
                   الف) صوتی: زنده و غیر زنده
                   ب) نوشتاری: مستقیم (چت) و غیر مستقیم (نامه، پیام های مجازی، کتاب و ...)
                   ج) تصویری
                        عکس
                        فیلم: مستقیم (چت و ارتباط تصویری) و ضبط شده
    2 . عفاف در رابطه با خود
         الف) رفتار جنسی غیر اجتماعی: با خود (با اعضا و با خیال)، با اشیا و با حیوان
         ب) پوشش در خلوت
فصل سوم: مبانی روان شناختی عفاف و حجاب
    1 . صفت حیا
         فطری بودن حیا
    2 . حریم طلبی
         تأثیر عفاف در عزت نفس زنان
    3 . پیشگیری از نگاه جسمی و جنسی به زن
    4 . تعدیل نیاز جنسی در روابط انسان
         تفاوت زن و مرد در تحریک جنسی
    5 . لزوم مهار نیاز خودآرایی زنان
         تبرّج و خودنمایی زن در نگاه اسلامی
    6 . سلامتی و عفاف
         الف) آسیب های جسمی و اجتماعی
         ب) اسیب های روانی ارتباطی
         ج) تأثیر عفاف بر سلامت روانی
         د) آسیب های اخلاقی معنوی
    7 . تقویت ارزش های خانوادگی
    8 . فلسفه اجتماعی عفاف و حجاب
فصل چهارم: آسیب شناسی روش های ترویج عفاف و حجاب در ایران
    1 . مقدمه
    2 . حوزه های آسیب در ترویج عفاف و حجاب
         الف) خانه و خانواده
              عوامل زمینه ساز
              آسیب ها در مسائل شخصیتی
              آسیب ها در روش تربیت
         ب) مراکز آموزشی و تربیتی
              آسیب ها در عوامل زمینه ای
              آسیب ها در روش های موجود
              به کار گیری روش های آسیب زا
         ج) رسانه
              نبود برنامه منسجم
              مشکلات تربیتی در روش های رایج در رسانه
              وجود برنامه های آسیب رسان به تربیت عفاف
         د) آسیب های تربیتی در حوزه سیاست و حکومت
              نبود و ضعف برنامه ها
              ضعف و مشکلات در اجرای برنامه ها
              انجام اقدامات آسیب رسان
         ه) موقعیت های دینی
    3 . بررسی دیدگاه های کارشناسان درباره آسیب های تربیت عفاف در ایران
         الف) آسیب شناسی روش های ترویج حجاب و عفاف در خانه و خانواده ( از سوی والدین یا بستگان )
         ب) آسیب شناسی روش های ترویج حجاب و عفاف در مراکز اموزشی و تربیتی
         ج) آسیب شناسی روش های ترویج حجاب و عفاف در بعد هنر و رسانه
         د) آسیب شناسی روش های ترویج حجاب و عفاف در بعد سیاست و حکومت داری
         ه) آسیب شناسی روش های ترویج حجاب و عفاف در اماکن و مراسم مذهبی
فصل پنجم: ایجاد زمینه ها و شرایط لازم برای درونی سازی عفاف و حجاب
    1 . مقدمه
    2 . توجه به آداب دینی فرزندآوری
         الف) انتخاب همسر
         ب) آداب آمیزش
         ج) انتخاب نام نیک و رعایت آداب مربوط به تولد فرزند و توجه به تغذیه
    3 . آموزش اعتقادات عبادات و اخلاق دینی
         الف) اعتقادها و بینش ها
              نقش باور به حضور خدا در حیا و خویشتن داری
              نقش معادباوری در حیا، خویشتن داری و پایبندی به حوزه عفاف
              نقش محبت خدا در رعایت عفاف
              انتقال محبت اهل بیت به فرزندان
         ب) عبادات
              نماز
              روزه
              دعا
              زیارت
         ج) اخلاقیات (پرورش  فضایل اخلاقی مؤثر بر عفاف)
              حیا
              غیرت
              رفتار متکبرانه در مقابل نامحرم
              عفت
    4 . آمورش جنسی
         الف) هویت یابی جنسی
         ب) مسائل زیستی جنسی
    5 . آموزش شیوه های مهار تحریکات جنسی
         الف) مهار نگاه
         ب) پرهیز از خلوت با نامحرم
         ج) رعایت فاصله مناسب و پیشگیری از تماس بدنی نامناسب
         د) پرهیز از ارتباط کلامی (گفتاری و شنیداری) غیر ضروری با نامحرم
    6 . لزوم اقتدار در تربیت عفیفانه
    7 . نظارت اجتماعی و کنترل (مراقبت)
    8 . استفاده والدین از روش الزام به فرزند
         معیارهای لازم در کاربست قاعده الزام
فصل ششم: روش های تربیتی برای درونی سازی عفاف و حجاب
    1 . روش الگودهی
         الف) فرایند تأثیر پذیری از الگو
         ب) مراتب روش الگویی
         ج) شیوه های اجرای روش الگویی
              الگودهی
              الگوپردازی
              الگوزدایی
              نکات مهم
              نمونه پیام های تربیتی
    2 . روش ابزار محبت
         الف) آثار و پیامد های محبت
              ارضای نیاز طبیعی
              همسان سازی
              ایجاد روحیه پیروی
              جلب اعتماد
              افزایش تحمل و کاهش توقع
              پیشگیری از انحراف
              آموزش محبت به دیگران
              افزایش عزت نفس
         ب) شیوه های ابزار محبت
              کلامی (گفتاری)
              رفتاری (عملی)
              نوشتاری
    3 . روش تقویت عزت نفس
         الف) آثار تکریم و تقویت عزت نفس افراد بر حجاب و عفاف
              پذیرش سخنان و آموزش ها
              شکل گیری درست خودپنداره در کودکان
              افزایش توان مهار امیال
         ب) آثار عدم تکریم
              گرایش بیشتر به خودنمایی
              آشیفتگی هویت و خودباختگی
              تظاهر
              روحیه انتقام جویی
    4 . روش عادت دهی و ملکه سازی
         الف) آثار روش عادت در درونی سازی حجاب و عفاف
              تسهیل در پذیرش حجاب
              ایجاد علاقه به حجاب و عفاف
              تثبیت و ملکه شدن رفتار
         ب) راهکارهای ایجاد عادت به حجاب
    5 . روش تشویق
         انواع تشویق
         استفاده از تشویق در پرورش حجاب و عفاف
    6. روش تنبیه
         کاربرد تنبیه در دردونی سازی  حجاب و عفاف
         مراقبت از آسیب های تنبیه
    7 . روش شرطی سازی
         الف) شرطی سازی کلاسیک و حجاب
         ب) شرطی سازی کنشگر(عاملی) و حجاب
    8 . روش جذاب سازی حجاب و عفاف
    9 .  روش امر به معروف و نهی از منکر
         الف) کارکردهای تربیتی امر و نهی در حوزه حجاب و عفاف
         ب) شیوه های امر و نهی نسبت به حجاب و عفاف
              شیوه های مستقیم در امر و نهی نسبت به حجاب و عفاف
                   گفتاری (کلامی – زبانی)
                   شیوه گفتگوی دو جانبه (مناظره)
                   نوشتاری
                   عملی
         ج) نکات تربیتی
    10 . روش مشاوره
         کاربرد مشاوره در درونی سازی حجاب و عفاف
              الف) استفاده از مشاوره در تربیت عفیفانه فرزندان (پیشگیری)
              ب) استفاده از مشاوره در اصلاح حجاب و عفاف فرزندان
              ج) مشورت با فرزندان در زمینه عفاف
    11 . روش تغافل و اغماض (چشم پوشی و نادیده انگاری)
    12 . روش انتساب رفتار به غفلت و سهو
    13 . روش تصویر سازی
فصل هفتم: روش های آموزشی عفاف و حجاب
    روش بازی
         الف) کارکرد های آموزشی بازی و اسباب بازی
         ب) انواع بازی و کاربرد آن در درونی سازی عفاف و حجاب
              بازی های تقلیدی
              بازی های نمایشی
              بازی های حدسی و حل معما
              بازی پازل
         ج) همبازی شدن با کودک
         د) جنسیت و توجه به همبازی های کودک
         ه) انتخاب همبازی برای کودک
         و) اسباب بازی
              کارکردهای آشکار و پنهان اسباب بازی
              القای مفاهیم جنسی به کودک با بازی و اسباب بازی
              نقش بازی های رایانه ای در انتقال ارزش های منفی به کودک
         ز) برخورد تربیتی
         ح) عروسک
    2 . روش بهرمندی از هنر
         کاربرد انواع هنر در ردونی سازی عفاف و حجاب
              هنرهای نمایشی
              هنرهای ادبی (داستان)
              ادبیات تعلیمی (شعر و سرود)
              هنرهای تجسمی (نقاشی و ...)
    3 . روش های خود فعالی و اکتشافی
         الف) روش بارش فکری
         ب) روش پژوهش
         ج) روش نگارش خلاق
         د) روش تصمیم گیری
         ه) ابتکار در پاسخ
         و) ابتکار در پرسش
         ز) روش حل مسئله
              تعیین مشکل
              تعیین راه حل ها
              انتخاب بهترین راه حل
              آزمایش راه حل انتخاب شده
         ح) روش ایفای نقش
              مراحل اجرای روش ایفای نقش
              ویژگی های روش ایفای نقش
              آثار این روش
              نمونه هایی از استفاده از ایفای نقش برای درونی سازی عفاف و حجاب
         ط) ایجاد طوفان مغزی
    4 . روش پرسش و پاسخ
         الف) استفاده از روش پاسخگویی در پرسش ها و شبهات عفاف و حجاب
         ب) استفاده از روش پاسخگویی در آموزش عفاف و حجاب
    5 . استفاده از رسانه ها و اسباب کمک آموزشی
    6 . روش آموزش تلفیقی
منابع و مأخذ

شناسه کتاب 67799

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397