عنوان
|
بررسي ديدگاههاي والدين، معلمين و دانش آموزان پيرامون آموزش مفاهيم بهداشت باروري به دانش آموزان به شيوه بحث گروهي متمرکز |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
فاطمه عزیزی - محمدهادی ظفرمند - فیروزه بیات |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه طب جنوب سال 6 شماره 1 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
شهريور - 1382 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ بهداشت باروری تنظیم خانواده مدرسه ایدز بحث گروهی متمرکز
|
موضوع
|
ازدواج ايدز بلوغ زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تنظيم خانواده / کنترل جمعيت
|
چکیده
|
مسايل و مفاهيم بهداشت باروري،به عنوان يک نياز مبرم آموزشي، موردتاکيد شرع و عرف ميباشند و در فرآيند تامين سلامت انسان و تعامل مثبت با محيط زيست و نهايتاً توسعه متوازن نقش انکار ناپذيري دارند. بنابراين براي دستيابي به ديدگاههاي والدين، معلمين ودانش آموزان به مفاهيم بهداشت باروري و روشهاي آموزشي مفاهيم مربوطه به دانشآموزان (راهنمايي و دبيرستان) با روش پژوهش کيفي بحث گروهي متمرکز (FGD) ** ، 24 مصاحبه گروهي در 12 گروه باحضور 162 نفر (64 دانش آموز، 50 معلم، 48 ولي) انجام گرديد. گروهها آموزش بهداشت بلوغ را به جهت افزايش آمادگي نوجوانان در قبال تغييرات جسمي و کاهش ترس حاصل از آن و پيشگيري از کسب اطلاعات نا صحيح يا از افراد بي صلاحيت لازم دانستند. در خصوص آموزش مسائل جميعت و تنظيم خانواده، معدودي از پدران و گروهي از مادران معتقد بودند که آموزش دانش آموزان لازم نيست.دانش آموزان دختر بهبود روابط عاطفي و کييت زندگي زنان و افزايش فرهنگ خانواده را از نتايج اين آموزشها ميدانستند. مصاحبه شنودگان بر لزوم آموش ايدز تاکيد داشتند. آموزش مسائل مربطو به ازدواج مودر تاکيد اثر گروهها بود و دانش آموزان دختر دبيرستاني به نقش کلاسهاي مشاوره پيش از ازدواج اشاره داشتند.از اين رو پيشنهاد ميشود با توج به خلاهاي موجود آموزشي و کمبود مهارت هاي مناسب رفتاري در حيطه بهداشت باروري،علاوه بر استفاده از تبيغات مناسب و به خصوص استفاده از رسانههاي گروهي، افزايش دسترسي به رسانههاي مکتوب و جذاب آموزشي وهماهنگي هرچه بيشتر بين خانواده، کادر بهداشتي و معلمين در ارايه اين آموزشها و جلوگيري از دوگانگي در آموزش موردتوجه قرار گيرد.
|