عنوان
|
بررسي آگاهي و نگرش دانشجويان دختر رشته هاي غير پزشكي در مورد تنظيم خانواده در دانشگاه هاي دولتي منتخب شهر تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
ماهرخ دولتیان - حمید علوی مجد - معصومه سیمبر - سپیده حاجیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی - علمی پژوهشی سال 15 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش تنظیم خانواده آگاهی
|
موضوع
|
بارداري تنظيم خانواده / کنترل جمعيت جنسيت و علم / جنسيت و دانش جنسيت و معرفت
|
چکیده
|
امروزه تنظيم خانواده به عنوان يك اصل اساسي در زندگي افراد بشري در نظر گرفته ميشود . در عصر حاضر قريب 5/4 جوانان در كشورهاي در حال توسعه زندگي ميكنند كه نصف جمعيت اين كشورها مانند ايران زير 25 سال قرار دارند. يكي از نيازهاي اساسي اين گروه برنامه آموزشي تنظيم خانواده است . لذا از هم اكنون بايد با شناسايي نيازهاي اين گروه سني به تدوين و اصلاح برنامههاي آموزشي همت گمارد . يكي از نيازهاي اساسي اين گروه برنامه آموزشي تنظيم خانواده است ، تا با رعايت برنامههاي تنظيم خانواده سلامت يكايك اعضاي خانواده تأمين شود . هدف از اين مطالعه ، تعيين آگاهي و نگرش دانشجويان دختر رشتههاي غيرپزشكي در مورد تنظيم خانواده در دانشگاههاي منتخب دولتي شهر تهران در سال 1382 بود \r\nمواد و روشها: در اين مطالعه توصيفي، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحلهاي،1100 دانشجوي دختر مجرد در گروه سني 18-24 سال از 4 گروه درسي فني و مهندسي،علوم پايه،علوم انساني و هنر از 9 دانشگاه دولتي شهر تهران شرکت کردند. اطلاعات،با استفاده از پرسشنامه شامل 8 سوال در بخش اطلاعات،با استفاده از پرسشنامه آگاهي، 4 گويه سنجش نگرش جمع آوري گرديد. اعتبار پرسشنامه از طريق اعتبار محتوا و پايايي آن بر اساس آلفاي کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که مقدار آن 82% =r بود اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و توسط آزمونهاي ناپارامتري (کروسکال واليس، من وتني، ضريب همبستگي اسپيرمن) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.\r\nيافتهها: ميانگين سن دانشجويان مورد بررسي، 1/9 + 20/9 سال بيشترين نسبت گروه درسي مربوط به گروه علوم انساني (41 درصد) و کمترين مورد مربوط به گروه هنر (13 درصد) بودند. اکثر دانشجويان آگاهي در سطح متوسط داشتند و نوع نگرش اغلب آنان در مورد تنظيم خانواده،بي نظير بود. نوع نگرش تفاوت معناداري در ميان گروههاي مختلف درسي نشان نداد در حاليکه ميزان آگاهي در گروه علوم پايه بطور معني داري بيش از ميزان آگاهي در گروههاي ديگر درسي بود. آگاهي و نگرش افراد با بالاترين سن و پايه تحصيلي آنان مطلوب تر شد.\r\nنتيجه گيري و توصيهها: با توجه به اينکه دانشجويان دختر يک گروه پر خطر در برابر بارداريهاي زود هنگام و ناخواسته محسوب ميشوند لذا ميبايست تمهيداتي جهت افزايش آگاهي و تغييرات نگرش آنان فراهم شود.
|