• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زمینه‌های خانوادگی نابرابری فرصت‌های آموزشی مطالعه موردی: دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر
شماره ویرایش
تعداد صفحات 23
نویسنده علی قاسمی‌ اردهایی - ابوالقاسم حیدرآبادی - نیر رستمی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان (جامعه‌شناسي مطالعات جوانان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1390
زبان فارسی
کلید واژه پایگاه اجتماعی اقتصادی  موفقیت تحصیلی  فرصت‌های آموزشی نابرابر  
موضوع آسيب‌شناسي خانواده     اقتصاد خانواده     خانواده و اجتماع    
چکیده هدف از این پژوهش شناخت تأثیر زمینه‌های خانوادگی بر نابرابری فرصت‌های آموزشی در میان دانش‌آموزان است. با مطالعه نظریه‌های تبیین کننده این اثر، رابطه بین نابرابری فرصت‌های آموزشی و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و روابط هر یک از آنها با دیگر متغیرهای میانی در قالب مدل تحلیل شکل گرفته است. جهت ارزیابی این مدل و شناخت روابط بین متغیرها از روش پیمایش استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز با بکارگیری ابزار پرسشنامه از 300 دانش‌آموز دختر سطح متوسطه‌ی شهر اهر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده جمع‌آوری گردیده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بیشترین نابرابری فرصت‌های آموزشی در بعد مدرسه وجود داشته و سپس ابعاد محله و خانواده قرار می‌گیرند. همچنین، دانش‌آموزان به ترتیب در پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پایین، متوسط و بالا قرار گرفته‌اند و نیز میزان پایگاه اجتماعی آنان پایین‌تر از پایگاه اقتصادی‌شان به دست آمده است. تحلیل‌های دو متغیره (r پیرسون = 0/414-) و چندمتغیره (β رگرسیون = 0/313-)، معنی‌داری رابطه معکوس بین متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و نابرابری فرصت‌های آموزشی را نشان می‌دهند. در تحلیل مسیر هم، متغیر پایگاه اجتماعي ـ اقتصادی با اثر کلی 0/382- به عنوان مهمترین متغیر تأثیرگذار بر میزان نابرابری فرصت‌های آموزشی است. به طوری که علاوه بر اثر مستقیم، با تحت تأثیر قرار دادن حساسیت آموزشی والدین و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان، اثر خود را بر نابرابری فرصت‌های آموزشی می‌گذارد. با تلفیق این نتایج، نظریه‌های تضاد و بازتولید اجتماعی و فرهنگی را می‌توان جهت تبیین اثرگذاری پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بر نابرابری فرصت‌های آموزشی دانش‌آموزان مناسب دانست.

کد مقاله 9857
تعداد بازدید 1385

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397