عنوان
|
زمینههای خانوادگی نابرابری فرصتهای آموزشی مطالعه موردی: دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
علی قاسمی اردهایی - ابوالقاسم حیدرآبادی - نیر رستمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان (جامعهشناسي مطالعات جوانان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پایگاه اجتماعی اقتصادی موفقیت تحصیلی فرصتهای آموزشی نابرابر
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده اقتصاد خانواده خانواده و اجتماع
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش شناخت تأثیر زمینههای خانوادگی بر نابرابری فرصتهای آموزشی در میان دانشآموزان است. با مطالعه نظریههای تبیین کننده این اثر، رابطه بین نابرابری فرصتهای آموزشی و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و روابط هر یک از آنها با دیگر متغیرهای میانی در قالب مدل تحلیل شکل گرفته است. جهت ارزیابی این مدل و شناخت روابط بین متغیرها از روش پیمایش استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز با بکارگیری ابزار پرسشنامه از 300 دانشآموز دختر سطح متوسطهی شهر اهر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده جمعآوری گردیده است. یافتهها نشان میدهد که بیشترین نابرابری فرصتهای آموزشی در بعد مدرسه وجود داشته و سپس ابعاد محله و خانواده قرار میگیرند. همچنین، دانشآموزان به ترتیب در پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پایین، متوسط و بالا قرار گرفتهاند و نیز میزان پایگاه اجتماعی آنان پایینتر از پایگاه اقتصادیشان به دست آمده است. تحلیلهای دو متغیره (r پیرسون = 0/414-) و چندمتغیره (β رگرسیون = 0/313-)، معنیداری رابطه معکوس بین متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و نابرابری فرصتهای آموزشی را نشان میدهند. در تحلیل مسیر هم، متغیر پایگاه اجتماعي ـ اقتصادی با اثر کلی 0/382- به عنوان مهمترین متغیر تأثیرگذار بر میزان نابرابری فرصتهای آموزشی است. به طوری که علاوه بر اثر مستقیم، با تحت تأثیر قرار دادن حساسیت آموزشی والدین و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان، اثر خود را بر نابرابری فرصتهای آموزشی میگذارد. با تلفیق این نتایج، نظریههای تضاد و بازتولید اجتماعی و فرهنگی را میتوان جهت تبیین اثرگذاری پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بر نابرابری فرصتهای آموزشی دانشآموزان مناسب دانست.
|