عنوان
|
نيازسنجي مهارتهاي زندگي در دختران پايه سوم دبيرستان هاي دولتي شهرستان جهرم از ديدگاه دانش آموزان ، والدين ودبيران در سال 1388-89 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
حمید حقانی - مهناز صلحی - مریم صحراییان - شیوا بیگیزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم سابق) - علمی پژوهشی سال 8 شماره 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای زندگی نیازسنجی اولویتیابی دانشآموزان دبیرستانی
|
موضوع
|
مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
مقدمه : برخورداري از مهارت هاي زندگي براي داشتن عملكردي موفق در زندگي ضروري است . در تمام نظام هاي آموزشي، زمان لازم براي تحقق تمامي نيازها وجود ندارد. يكي از اهداف اساسي اكثر فعاليت هاي نيازسنجي ، مشخص كردن اهداف و نيازها و درجه اهميت آن ها براي تهيه برنامه هاي عملي است . هدف اصلي اين پژوهش تعيين اولويت مهارت هاي زندگي براي دختران پايه سوم دبيرستان، به منظور برنامه ريزي آموزشي مطلوب تر مي باشد . \r\nروش كار: در يك مطالعه توصيفي از بين جامعه آماري كه شامل دانش آموزان دختر پايه سوم متوسطه ، دبيران و مشاوران و والدين ديپلم به بالا بودند ، تعداد 200 نفر به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحلهاي انتخاب شدند. ابزار تحقيق، سه پرسش نامه محقق ساخته با کسب اعتبار و روايي بود که طي آنها از نمونههاي آماري خواسته ميدهد ده مهارت زندگي را اولويت بندي کنند.\r\nيافتهها: اولويت بندي ده مهارت زندگي از ديدگاه افراد مورد بررسي به ترتيب عبارت بود از: خودآگاهي،تصميمگيري، ارتباط موثر با ديگران،تفکر خلاق،همدلي،روابط ميان فردي مقابله با استرس، حل مسئله، تفکر انتقادي و کنار آمدن با هيجانات، از بين 120 دانش آموز دختر دبيرستاني پايه سوم 56/7درصد در طول دوران متوسطه آموزشي در رابطه با مهارتهاي زندگي نديده بودند.\r\nبحث و نتيجه گيري: اولويت بندي مهارتهاي زندگي از ديدگاه سه گروه دانش آموزان پايه سوم، والدين و دبيران متفاوت بود. مهارتهاي خودآگاهي، ارتباط با ديگران و تصميمگيري به عنوان سه اولويت اول شناخته شدند. بيش از نيمي از دانش آموزان در طول دوره متوسطه، در زمينه مهارتهاي آموزش نديده بودند.
|