| عنوان | مقايسه تاثير دو روش آموزشي (سخنراني – بسته آموزشي) بر آگاهي دختران در مورد بهداشت بلوغ | 
        
        
        
                        
                    | شماره ویرایش |  | 
        
        
        
            | تعداد صفحات | 8 | 
        
                        
                    | نویسنده | زهره خاکبازان - عباس مهران - فرشته جمشیدی - مریم دامغانیان | 
        
        
        
    
	            
                | مشخصات نشریه | فصلنامه حیات سال 14 شماره 1 پیاپی 36 | 
        
	            
                | تاریخ انتشار | بهار - 1387 | 
		
		
		
	            
                | درجه علمی | علمی - پژوهشی | 
	
    
    
    
    
    
                
                | زبان | فارسی | 
    
		
	
                    
                | کلید واژه | دختران  سخنرانی  آگاهی  بلوغ دختران  روش آموزشی  بهداشت بلوغ  بسته آموزشی | 
        
                
            | موضوع | بلوغ      بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش | 
        
        
            | چکیده | زمينه و هدف: با توجه به نقش مهم نوجوانان در آينده کشور و مشاهده نقايص موجود در اطلاعات دانش آموزان در مورد بهداشت بلوغ، بررسي حاضر با هدف مقايسه تاثير دو روش آموزشي (سخنراني – بسته آموزشي) بر آگاهي دختران در مورد بهداشت بلوغ در مدارس راهنمايي تحت پوشش پايگاه تحقيقات جمعيت دانشگاه علوم پزشکي تهران طراحي و اجرا شد.\r\nروش بررسي: طي يک مطالعه  نيمه تجربي، 200 دانش آموزان دختر از طريق نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه بود. به يک گروه از طريق ارايه بسته آموزشي و به گروه ديگر از طريق سخنراني، طي دو جلسه دو ساعته،آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش،6 هفته بعد انجام شد. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد.\r\nيافتهها: بر اساس نتايج مطالعه، ميانگين نمره آگاهي بعد از آموزش نسبت به ميانگين نمره قبل از آموزش، در هر دو گروه افزايش نشان داد (0/0001=p) همچنين ميانگين نمره آگاهي بعد از آموزش در گروه بسته آموزشي در مقايسه با گروه سخنراني بر اساس آزمون من ويتني يو،افزايش معناداري را نشان داد (0/001>P) تفاوت ميانگين نمرات آگاهي قبل و بعد از آموزش در دو گروه،مقايسه شد که در گروه بسته آموزشي به طور معناداري بيشتر از سخنراني بود. مقايسه تفاوت نمرات هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش نيز اختلاف معناداري را نشان داد (0/0001>P).\r\nنتيجه گيري: هر دو روش آموزشي، در ارتقاي سطح آگاهي دانش آموزان موثر بودهاند، اما مقايسه ميانگين تفاضل نمرات در دو گروه، حاکي از موثرتر بودن روش بسته آموزشي نسبت به سخنراني بوده است. 
 |