عنوان
|
مقايسه تاثير دو روش آموزشي (سخنراني – بسته آموزشي) بر آگاهي دختران در مورد بهداشت بلوغ |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
زهره خاکبازان - عباس مهران - فرشته جمشیدی - مریم دامغانیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 14 شماره 1 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران سخنرانی آگاهی بلوغ دختران روش آموزشی بهداشت بلوغ بسته آموزشی
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
زمينه و هدف: با توجه به نقش مهم نوجوانان در آينده کشور و مشاهده نقايص موجود در اطلاعات دانش آموزان در مورد بهداشت بلوغ، بررسي حاضر با هدف مقايسه تاثير دو روش آموزشي (سخنراني – بسته آموزشي) بر آگاهي دختران در مورد بهداشت بلوغ در مدارس راهنمايي تحت پوشش پايگاه تحقيقات جمعيت دانشگاه علوم پزشکي تهران طراحي و اجرا شد.\r\nروش بررسي: طي يک مطالعه نيمه تجربي، 200 دانش آموزان دختر از طريق نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه بود. به يک گروه از طريق ارايه بسته آموزشي و به گروه ديگر از طريق سخنراني، طي دو جلسه دو ساعته،آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش،6 هفته بعد انجام شد. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد.\r\nيافتهها: بر اساس نتايج مطالعه، ميانگين نمره آگاهي بعد از آموزش نسبت به ميانگين نمره قبل از آموزش، در هر دو گروه افزايش نشان داد (0/0001=p) همچنين ميانگين نمره آگاهي بعد از آموزش در گروه بسته آموزشي در مقايسه با گروه سخنراني بر اساس آزمون من ويتني يو،افزايش معناداري را نشان داد (0/001>P) تفاوت ميانگين نمرات آگاهي قبل و بعد از آموزش در دو گروه،مقايسه شد که در گروه بسته آموزشي به طور معناداري بيشتر از سخنراني بود. مقايسه تفاوت نمرات هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش نيز اختلاف معناداري را نشان داد (0/0001>P).\r\nنتيجه گيري: هر دو روش آموزشي، در ارتقاي سطح آگاهي دانش آموزان موثر بودهاند، اما مقايسه ميانگين تفاضل نمرات در دو گروه، حاکي از موثرتر بودن روش بسته آموزشي نسبت به سخنراني بوده است.
|