• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه تاثير دو روش آموزشي (سخنراني – بسته آموزشي) بر‌ آگاهي دختران در مورد بهداشت بلوغ
شماره ویرایش
تعداد صفحات 8
نویسنده زهره خاکبازان - عباس مهران - فرشته جمشیدی - مریم دامغانیان
مشخصات نشریه فصلنامه حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 14 شماره 1 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دختران  سخنرانی  آگاهی  بلوغ دختران  روش‌ آموزشی  بهداشت بلوغ  بسته آموزشی  
موضوع بلوغ     بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده زمينه و هدف: با توجه به نقش مهم نوجوانان در آينده کشور و مشاهده نقايص موجود در اطلاعات دانش آموزان در مورد بهداشت بلوغ، بررسي حاضر با هدف مقايسه تاثير دو روش آموزشي (سخنراني – بسته آموزشي) بر آگاهي دختران در مورد بهداشت بلوغ در مدارس راهنمايي تحت پوشش پايگاه تحقيقات جمعيت دانشگاه علوم پزشکي تهران طراحي و اجرا شد.\r\nروش بررسي: طي يک مطالعه نيمه تجربي، 200 دانش آموزان دختر از طريق نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه بود. به يک گروه از طريق ارايه بسته آموزشي و به گروه ديگر از طريق سخنراني، طي دو جلسه دو ساعته،‌آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش،‌6 هفته بعد انجام شد. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد.\r\nيافته‌ها: بر اساس نتايج مطالعه، ميانگين نمره آگاهي بعد از آموزش نسبت به ميانگين نمره قبل از آموزش، در هر دو گروه افزايش نشان داد (0/0001=p) همچنين ميانگين نمره آگاهي بعد از آموزش در گروه بسته آموزشي در مقايسه با گروه سخنراني بر اساس آزمون من ويتني يو،‌افزايش معناداري را نشان داد (0/001>P) تفاوت ميانگين نمرات آگاهي قبل و بعد از آموزش در دو گروه،‌مقايسه شد که در گروه بسته آموزشي به طور معناداري بيشتر از سخنراني بود. مقايسه تفاوت نمرات هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش نيز اختلاف معناداري را نشان داد (0/0001>P).\r\nنتيجه گيري: هر دو روش آموزشي، در ارتقاي سطح آگاهي دانش آموزان موثر بوده‌اند، اما مقايسه ميانگين تفاضل نمرات در دو گروه، حاکي از موثرتر بودن روش بسته آموزشي نسبت به سخنراني بوده است.

کد مقاله 9791
تعداد بازدید 853

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397