عنوان | بررسي ميزان استرس و نحوه سازگاري در دانشجويان خوابگاه هاي دختران دانشگاه اروميه |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 5 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 4 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر استرس سازگاری خوابگاه |
موضوع | جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
مقدمه: در روان شناسي استرس به معناي تحت فشار روحي و رواني قرار گرفتن تلقي شده است. استرس هنگامي روي مي دهد كه فرد واكنش هاي خود را در مواجهه با محرك هاي دروني و بيروني ناتوان ببيند كه همانا پيامد آن از دست دادن تعادل رواني فرد است، استرس ممكن است سلامتي رواني، موقعيت تحصيلي و ارتباطات اجتماعي دانشجويان را تحت تاثير قرار دهد، بنابراين در اين مطالعه ما ميزان استرس و نحوه سازگاري را در دانشجويان بررسي كرده ايم. \r\nمواد و روش ها: براي انجام اين پژوهش در ابتدا 208 دانشجو از خوابگاه هاي دخترانه دانشگاه اروميه به طور تصادفي انتخاب، سپس اين دانشجويان پرسش نامه هاي استرس و سازگاري را تكميل نمودند.\r\nيافته ها: نتايج به دست آمده از پرسش نامه استرس نشان داد كه 20/17 درصد دانشجويان تعادل مطلوبي بين شخصيت خود و استرس هاي پيراموني ايجاد كرده اند. 58/17 درصد آن ها مشكلات را بيش از حد بزرگ كرده و اين امر سازگاري آن ها را تحت تاثير قرار مي دهد 15/86 درصد آن ها زندگي هيجاني و پر زحمتي را مي گذراندند. 4/8 درصد آنها دوره اي بحراني را مي گذرانده كه مشكلات بر آن ها غلبه كرده است. نتايج به دست آمده از پرسش نامه سازگاري نشان داد كه 6/25 درصد دانشجويان در سازگاري و بر خورد با مشكلات تسليم شدن را به پايداري ترجيح مي دادند 35/5 درصد دانشجويان نا اميد بودند. تحمل استرس براي 3/36 درصد دانشجويان بسيار مشكل بود. \r\nبحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين پژوهش به نظر مي رسد كه بايد به مشكلات دانشجويان توجه ويژه اي مبذول شود و روش هاي مدارا به آن ها آموزش داده شود. |
کد مقاله | 9759 |
تعداد بازدید | 921 |
|