• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان توان پیش‌بینی سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت‌شناختی براحساس تنهایی دختران دانش‌آموز
تعداد صفحات 8
نویسنده احمد لعلی فاز - عباس علی عسکری
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 37
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه احساس تنهایی  سبک‌های فرزندپروری ادراک شده  متغیرهای جمعیت‌شناختی  
موضوع تربيت در خانواده     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     روابط خانوادگي    
چکیده مقدمه: احساس تنهایی، به عنوان حالتی ناخوشایند، پاسخ‌های هیجانی منفی و نارضایتی ادراکی فرد را در روابط اجتماعی‌اش شامل می‌شود. این تجربه نامطلوب و پریشان کننده می‌تواند به ناسازگاری‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد در مرحله نوجوانی منجر شود. شواهد پژوهشی حاکی از وجود رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و شایستگی‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان است. به همین دلیل، برخی از پژوهشگران، به منظور توان پیش‌بینی احساس تنهایی در نوجوانان، بر مطالعه سبک‌های فرزندپروری (اقتدارمنش، دیکتاتوری و سهل‌گیرانه)، تأکید می‌کنند. از سوی دیگر، برخی نتایج پژوهش‌های مبتنی بر رویکرد بوم‌شناختی براون فنبرنر نشان داده است که بافت خانوادگی (وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، تحصیلات والدین و جنسیت کودک)، در درک تحول اقتصادی و احساس تنهایی فرزندان حائز اهمیت است. پژوهش حاضر بر اساس مدل تعاملی، سعی در بررسی توان پیش‌بینی مؤلفه‌های سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت‌شناختی بر احساس تنهایی دانش‌آموزان دختر نوجوان دارد.\r\nروش کار: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع رگرسیون چند متغیره گام به گام است. گروه نمونه با توجه به فرمول کرجسی و مورگان (416=n) نفر برآورد و به روش چند مرحله‌ای انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه سبک‌ها و ابعاد فرزندپروری، مقیاس افتراقی تنهایی و پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی استفاده گردید.\r\nنتایج: نتایج به دست آمده براساس رگرسیون چند متغیره گام به گام، نشان دهنده سه مرحله معنی‌دار در پیش‌بینی متغیر وابسته (احساس تنهایی) است. در اولین مرحله، بعد گرمی و حمایت‌گری از سبک فرزندپروری اقتدارمنش، بیشترین رابطه را با متغیر ملاک نشان داد (0/534F=0/00). در مرحله دوم، دو مؤلفه سبک فرزندپروری اقتدارمنش (گرمی ـ حمایت‌گری و خودمختاری)، بالاترین میزان توان پیش‌بینی احساس تنهایی را نشان دادند (0/556R=R، 000/0=F). در مرحله آخر، سه متغیر(بعد گرمی و حمایت‌گری، بعد خودمختاری و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی) دارای بیشترین توان پیش‌بینی کنندگی متغیر وابسته بودند (0/563=R، 000/0=F).\r\nبحث: با توجه به یافته‌های به دست آمده از پژوهش حاضر می‌توان بیان داشت که سبک فرزندپروری اقتدارمنش، به ویژه دو بعد گرمی و حمایت‌گری و خودمختاری آن؛ و متغیر پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی می‌تواند میزان احساس تنهایی را در دانش‌آموزان دختر کاهش دهد. این نتایج بایستی در سیاست‌گذاری سازمان‌های بهداشت روانی و آموزش والدین و مشاوران بالینی مورد توجه قرار گیرد.\r\nبه اصل سند مراجعه شود.

کد مقاله 9720
تعداد بازدید 995

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397