عنوان
|
تجارب خانوادگي دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان «يك تحقيق پديدارشناسي» |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
خسرو توکل - مهین غیبی زاده - شایسته صالحی - افسانه نکویی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی سال 2 شماره 4 و 5 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط خانوادگی نوجوانان خانواده
|
موضوع
|
خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
مقدمه : به منظور شناخت ماهيت ارتباط و تعامل نوجوان با خانواده كه بيانگر واقعيت تجربه شده توسط بخش كثيري از جمعيت جوان كشور مي باشد، اين تحقيق با هدف توصيف تجارب خانوادگي دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان صورت گرفت. \r\nروش كار: اين پژوهش كيفي و به روش پديدارشناسي در سال 1384 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه ها از ميان دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان با استفاده از روش نمونه گيري مبتني بر هدف، انتخاب گرديدند. پس از اشباع اطلاعاتي، تعداد شركت كنندگان به 15 نفر رسيد. جمع آوري اطلاعات با استفاده از مصاحبه عميق وتجزيه و تحليل داده ها به روش استرابرت انجام شد. \r\nيافته ها: يافته هاي حاصل از تجارب خانوادگي دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان، 65 كد، 3 زير مفهوم و 2 مفهوم محوري تحت عناوين حمايت عاطفي (صميميت) در خانواده و واكنش ها در خانواده استخراج گرديد.\r\nنتيجه گيري: علي رغم اهميت حياتي خانواده و نقشي كه در زندگي نوجوانان دارد، نوجوانان ارتباط مؤثر و اثربخشي را با خانواده تجربه نمي كنند و اين مساله كاملاً مشهود است. اين تحقيق ضرورت آموزش خانواده ها را بر اساس نيازها و خصوصيات دوران نوجواني مورد تأكيد قرار مي دهد.
|