عنوان
|
زمان و روش مناسب آموزش بهداشت باروري به دختران از ديدگاه والدين و معلمان شهر گرگان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
حمید علوی مجد - صدیقه امیرعلی اکبری - فاطمه ناهیدی - کتایون جلالی آریا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گرگان سال 12 شماره 3 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران والدین نوجوانان آموزش بهداشت باروری معلم گرگان (شهرستان)
|
موضوع
|
باروري / ناباروري / انواع باروری زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تنظيم خانواده / کنترل جمعيت
|
چکیده
|
زمينه و هدف : نوجواني دوره پرتلاطمي است كه تغييرات جسماني، جنسي و رواني زيادي را در بردارد .لذا محققين معتقدند كه نوجوانان در دوران بلوغ بايد از آگاهي هاي لازم اين دوره بحراني مطلع گردند؛ زيرا ناآگاهي و بي اطلاعي آنان امكان بروز انحرافات و لغزش هاي جنسي را بيشتر مي كند. اين مطالعه به منظور تعيين زمان و روش مناسب آموزش بهداشت باروري به دختران از ديدگاه والدين و معلمان شهر گرگان انجام شد. \r\nروش بررسي : در اين مطالعه توصيفي 400 والد (200 زوج) و 50 معلم دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه شهرگرگان طي سال 1382 به روش نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مشتمل بر دو بخش خصوصيات دموگرافيك و نظرسنجي كه خود شامل سه مبحث لقاح و حاملگي، تنظيم خانواده و ايدز و بيماري هاي مقاربتي بود؛ داده ها جمع آوري شدند. براي تعيين فراواني و درصد داده ها از آمار توصيفي با استفاده از نرم افزار SPSS-9 استفاده شد. \r\nيافته ها : 43.5% از مادران و 38.5% پدران بهترين زمان آموزش لقاح و حاملگي را هنگام ازدواج و 46درصد از معلمان بهترين زمان را سال سوم و پيش دانشگاهي ذكر كردند. 55 درصد والدين و 56 درصد معلمان زمان مناسب براي آموزش تنظيم خانواده را هنگام ازدواج مناسب دانستند. 32 درصد معلمان بهترين زمان را براي آموزش ايدز و بيماري هاي مقاربتي سال سوم دبيرستان و دوره پيش دانشگاهي ذكر نمودند. همچنين 30.7% پدران و 38درصد معلمان، سال اول و دوم دبيرستان را زمان مناسب براي آموزش عنوان نمودند. 45 درصد مادران و 44 درصد معلمان مناسب ترين روش آموزش را مراجعه نوجوان به ماماي حاضر در مدرسه بيان كردند. \r\nنتيجه گيري : اين مطالعه نشان داد كه بيشتر والدين و معلمان با آموزش بهداشت باروري در دوران دبيرستان و هنگام ازدواج موافق بوده و مناسب ترين روش اطلاع رساني را تدريس در مدرسه و حضور ماما در مدارس به عنوان مشاور ذكر كردند.
|