عنوان
|
تأثیر برنامه آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر بر آگاهی و نگرش مربیان بهداشت مدارس ابتدایی خرمآباد 1384 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
فریده ملکشاهی - مرضیه مومن نسب |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه یافته - دانشگاه علوم پزشکی لرستان سال 9 شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش آگاهی رفتارهای پرخطر برنامه آموزش بهداشت مربیان بهداشت
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش فرهنگ جنسي / رفتار جنسي / سکسيسم
|
چکیده
|
مقدمه: رفتارهای پرخطر مهمترین عامل به خطر افتادن سلامت جامعهاند. امروزه شیوع رفتارهای پرخطر به خصوص در نوجوانان و جوانان به یکی از مهمترین و گستردهترین دلنگرانیهای جوامع بشری تبدیل شده است. علیرغم فعالیتهای پیگیرانه سه دهه گذشته رفتارهای مخاطرهآمیز در سطح جهان دارای رشد تصاعدی بوده است. هزینه پزشکی و مراقبتی آن رو به افزایش است. حال آنکه پیشگیری، تنها راه مقابله تشخیص داده شده است. تغییر رفتارهای بهداشتی مردم مستلزم اطلاع و آگاهی آنهاست. در این میان مربیان بهداشتی میتوانند سهم بسیار مهمی در ارتقاء آگاهی سایرین در جهت کنترل و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در مدرسه، خانواده و جامعه داشته باشند. لذا میزان آگاهی و آموزش مستمر آنها حائز اهمیت است. در این راستا پژوهش فوق با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر بر آگاهی و نگرش مربیان بهداشت مدارس ابتدایی خرمآباد در سال 1384 انجام گرفت.\r\nمواد و روشها: پژوهش فوق به صورت نیمه تجربی است. کلیه مربیان بهداشت مدارس شهر خرمآباد (50 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چند قسمتی شامل مشخصههای فردی و سؤالات آگاهی و نگرش نسبت به رفتارهای پرخطر بود که براساس اطلاعات و منابع موجود در کتب و مقالات معتبر علمی تدوین و پس از بازنگری و انجام پیشمطالعه و پایش مجدد مورد استفاده قرار گرفت. ابزار مداخله در این پژوهش برنامه آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر بود که به صورت کارگاه در دو جلسه برگزار شد. محتوای آموزشی بیشتر بر ارائه آگاهی و نگرش مثبت به افراد مبتلا و رفتارهای پیشگیرانه در جهت ایجاد و تثبیت رفتارهای بهداشتی تأکید داشت که توسط اساتید صاحبنظر در این رشته اجرا گردید. 2 ماه پس از اجرای برنامه آموزشی با انجام آزمون دوم، نمونهها مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفتند. پس از جمعآوری اطلاعات امتیاز سؤالات مشخص و از طیف لیکرت برای تعیین آگاهی و نگرش استفاده شد. آگاهی کلی به صورت ضعیف (18-0)، متوسط (38-19)، خوب (55-36) تعیین گردید. اطلاعات در دو مرحله جمعآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی مستقل، تی زوج و آنالیز واریانس استفاده شد.\r\nیافتهها: 7/78% نمونهها قبل از آموزش رفتارهای پرخطر را میشناختند و تنها 4/3% آنها توانستند رفتار پرخطر را درست تعریف نمایند. منابع اطلاعات اکثریت نمونهها در مورد رفتارهای پرخطر متنوع شامل رادیو و تلویزیون و کتب و نشریات کسب نموده بودند. آزمون آماری t زوج بین میانگین نمرههای قبل و بعد از آموزش و آزمون آماری ویلکاکسون در نگرش قبل و بعد اختلاف معنیداری (001/0>p) نشان داد.\r\nبه اصل سند مراجعه شود
|