عنوان
|
بررسی برخی مشکلات رفتاری ناشی از تنبیه بدنی توسط والدین در کودکان دبستانی |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
فاطمه ولیزاده - طاهره طولابی - ماندانا ساکی - سیده فاطمه قاسمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه یافته - دانشگاه علوم پزشکی لرستان سال 9 شماره 4 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
والدین تنبیه بدنی خرم آباد (شهرستان) اختلالات رفتاری کودکان
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده تربيت در خانواده کودکآزاري خشونت عليه زنان / خشونت در خانواده / خشونت زنان عليه همسران / خشونت زنان
|
چکیده
|
مقدمه: طرز رفتار بزرگسالان اثر عمیقی بر شخصیت کودکان و عادات کسب شده توسط آنها دارد. تنبیه بدنی به معنای استفاده از نیروی فیزیکی جهت ایجاد درد بدون صدمه، به منظور تربیت (تصحیح یا کنترل رفتار) کودک میباشد. تنبیه بدنی یک نوع کودکآزاری و شایعترین نوع خشونت در خانواده است که موجب نقض حقوق کودک میشود. تنبیه بدنی دارای اثرات مخرب کوتاه و بلندمدت بر جسم و روح کودک میباشد. هدف از این پژوهش تعیین برخی مشکلات رفتاری در کودکانی که توسط والدین تنبیه بدنی میشوند و مقایسه آنها با کودکانی که توسط والدین تنبیه بدنی نمیشوند، میباشد.\r\nمواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی ـ تحلیلی است که روی 240 کودک 12-7 ساله مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی خرمآباد در سال تحصیلی 84-1383 انجام شد. نمونهها در دو گروه 120 نفری مورد (توسط والدین تنبیه بدنی میشدند) و شاهد (توسط والدین تنبیه بدنی نمیشدند) به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل 3 قسمت بود. بخش اول مشخصات فردی، بخش دوم سؤالاتی در مورد تنبیه بدنی کودکان و بخش سوم شامل 20 سؤال در ارتباط با مشکلات رفتاری پرخاشگری عملی، پرخاشگری کلامی، گوشهگیری و همکاری کودک در مدرسه بود. روش جمعآوری اطلاعات مصاحبه با کودک و معلم و مطالعه پرونده کودک در مدرسه بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS ver.11 مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت.\r\nیافتهها: نتایج نشان داد نحوه تنبیه در 6/92% سیلی زدن به صورت کودک بود. بین دو گروه از نظر تحصیلات مادر (001/0=p) و شغل مادر (004/0=p)، رتبه تولد کودک (05/0>p)، پرخاشگری عملی (001/0>p)، پرخاشگری کلامی (001/0>p)، گوشهگیری (05/0>p) و همکاری (001/0>p) تفاوت آماری معنیداری به دست آمد.\r\nبحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد مادران خانهدار و دارای سطح تحصیلات پایینتر بیشتر از تنبیه بدنی استفاده میکنند و مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری عملی و کلامی، گوشهگیری و عدم همکاری در کودکانی که توسط والدین تنبیه میشدند نسبت به آنها که تنبیه نمیشدند به طور معنیداری بیشتر بود. آموزش اثرات بد تنبیه بدنی بر جسم و روح کودک به والدین و نیز آموزش روشهای تربیتی مثبت به آنها میتواند در کاهش استفاده از تنبیه بدنی به عنوان یک روش تربیتی مؤثر باشد. پرستاران کودک و بهداشت جامعه در صورت داشتن مهارت و اطلاعات لازم میتوانند در این زمینه نقش بسیار مؤثری ایفا کنند.
|