عنوان | اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر کاهش اعتيادپذيري در دانش آموزان دختر مقطع پيش دانشگاهي شهر تهران |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه یافته - دانشگاه علوم پزشکی لرستان سال 12 شماره 3 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 36-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اعتیاد دانشآموزان دختر اثربخشی مهارتهای اجتماعی |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و اعتياد / اعتياد زنان / خانواده و اعتیاد |
چکیده |
مقدمه: تركيب سني جمعيت كشور ، اولويت بخشي به راهبردهاي پيشگيرانه اعتياد به مواد مخدر را آشكار مي سازد . هدف پژوهش ، بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر كاهش اعتيادپذيري دانش آموزان دختر درمقطع پيش دانشگاهي شهر تهران است.\r\nمواد و روش ها: براي جمع آوري اطلاعات تحقيق ، در مرحله پيش آزمون 300 دانش آموز دختر و از طريق روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب گرديدند. سپس در مرحله پس آزمون در هريك از دو گروه كنترل و آزمايشي ، 15 دانش آموز شركت و به منظور جمع آوري داده ها از آزمون t مستقل براي تعيين معناداري تفاوت ميانگين ها استفاده گرديد.\r\nيافته ها: تحليل داده ها بيانگر تفاوت معني دار بين نتايج آزمون ها در دو گروه كنترل و آزمايشي بود و نشان داد كه آموزش مهارت هاي اجتماعي باعث كاهش اعتيادپذيري ، آمادگي به اعتياد و كاهش اعتراف به آن در نوجوانان مي شود\r\nبحث و نتيجه گيري: برگزاري دوره هاي آموزش مهارت هاي اجتماعي براي مبارزه با گرايش نوجوانان به مصرف مواد مخدر بايد مطمح نظر گروه هاي مرجع همچون مشاوران ، مربيان مدارس و برنامه ريزان اجتماعي قرار گيرد. بعلاوه اين روش مي تواند به منزله رهيافتي مقابله اي در آموزش نوجوانان مورداستفاه قرار گيرد. |
کد مقاله | 9656 |
تعداد بازدید | 992 |
|