عنوان
|
پیامدهای شناختی کودک آزاری در دختران نوجوان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
اعظم نقوی - مریم فاتحیزاده - محمدرضا عابدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) سال 12 شماره 2 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1385 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
145-140 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان کودک آزاری هوش اصفهان حافظه دقت
|
موضوع
|
آزار جنسي / خشونت جنسي / تجاوز جنسي آسيبشناسي خانواده کودکآزاري خشونت عليه زنان / خشونت در خانواده / خشونت زنان عليه همسران / خشونت زنان
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثرات کودک آزاری بر ابعاد شناختی شخصیت از جمله، هوش، حافظه و دقت انجام شده است.\r\nمواد و روش کار: آزمودنیهای پژوهش شامل 100 دانش آموز دبیرستانهای شهر اصفهان در سال تحصیلی 83ـ1382 بودند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای ـ تصادفی انتخاب شدند. برپایه نمرات به دست آمده در آزمون کودک آزاری، آزمودنی ها در دو گروه آزاردیده و عادی جای داده شدند. برای گردآوری داده ها، ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون حافظه و کسلر و آزمون دقت بوناردل به کار برده شد. داده های گردآوری شده به کمک آزمون آماری مانوا و ضریب همبستگی تحلیل گردیدند.\r\nیافتهها: میانگین نمرات دقت گروه آزار دیده 66/63 و گروه عادی 44/70، میانگین نمرات هوش گروه آزار دیده 12/107 و گروه عادی 89/108 و میانگین نمرات حافظه گروه آزار دیده 82/86 و گروه عادی 16/86 بود.\r\nنتیجه گیری: آزاردیدگی باعث کاهش میانگین حافظه نوجوانان دختر میشود، اما بر نمرات دقت و هوش آنها اثر محسوسی ندارد.
|