عنوان
|
تبیین تربیت جنسی دانش آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
عفت السادات مرقاتی خویی - ناریا ابوالقاسمی - محمدحسین تقدیسی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) سال 8 شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تربیت جنسی تبیین دیدگاه مدارس ابتدایی ایران
|
موضوع
|
فرهنگ جنسي / رفتار جنسي / سکسيسم تربيت جنسي / آموزش جنسي
|
چکیده
|
زمینه و هدف: تربیت جنسی کودکان در بستر خانواده و محیط مدرسه همواره مورد توجه و بحث بوده است. آموزش جنسی مسالهای پیچیده در فرهنگ هر جامعهای است نقش مدرسه و معلم در آموزش وتوسعه سلامت جنسی در جوامع محافظه کار کم رنگ میباشد. هدف از این مقاله تبیین عقاید، باورها، ارزشها و هنجارهای تربیت جنسی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی است.\r\nروش کار: این مطالعه از نوع کیفی با استفاده از رویکرد جامعه نگر، طراحی گردید. نمونه ها به روش مبتنی بر هدف و داوطلبانه انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک بحث گروهی متمرکز اطلاعات طی 4 جلسه جمع آوری شد. داده ها به روش موضوعی وتئوری پایه تجزیه و تحلیل گردید.\r\nنتایج: در سه حیطه اصلی دسته بندی شدند: 1- نقش سازمانی 2- ساختار نهادها3- ویژگیهای فردی، مفاهیم توصیف کننده نقش سازمانی عبارتند از: سیاست گذاری و فرهنگ سازمانی، مفاهیم توصیف کننده ساختار نهادها عبارتند از: نهادآموزشی و نهاد خانواده و در حیطه ویژگیهای فردی زیست شناسی، ذات و غریزه، جنسیت و شخصیت کنجکاو توصیف شد. سیاست گذاری در چارچوب سازمان به شکل سیاست محدودکننده عملکرد آنها و فرهنگ سکوت حاکم برسازمان است. خانواده بعنوان یک تعیین کننده مطرح است که با قدرت تصمیم گیری و عدم آمادگی در ارائه تربیت جنسی بر دیدگاه و عملکرد این مربیان تاثیر دارد. درنهاد آموزشی دیدگاه وعملکرد مربیان در یک سیستم پیچیده آگاهی، تسهیلات و تعاملات تحت تاثیر قرار میگیرد. دیدگاه مربیان در پدیده مورد مطالعه در تغییرات زیست شناختی شکل گرفته است. ادراکات این مربیان با پذیرفتن فطرت جنسی در انسان، ساختارگرایی اجتماعی راتایید نمیکند.\r\nنتیجه گیری: از دیدگاه شرکت کنندگان نهاد خانواده و مدرسه اهمیت زیادی در تربیت جنسی کودکان داشتند اگرچه این دو نهاد مهم شناخته شدند اما مربیان شرکت کننده در این مطالعه توانمندی کافی برای توسعه و استفاده از این نهادها در دستیابی به تربیت جنسی کودکان را نداشتند. سیاستها، منابع محدود آموزشی و ساختار فرهنگی خانواده از عوامل بازدارنده در مدیریت رفتارهای جنسی کودکان در مدرسه شناسایی شد. از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس اولویت های تربیت جنسی دانش آموزان عبارتند از: تغییر فرهنگ در سطح سازمان و نهادها برای تربیت جنسی در مدارس، دستورالعمل اجرایی مشخص برای این آموزشها، تامین منابع آموزشی، افزایش دانش و مهارت مربیان مدارس برای مدیریت رفتارهای جنسی دانش آموزان.
|