عنوان
|
رهیافتهای اخلاقی به سقط جنین؛ یک بررسی موردی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سیدحسن اسلامی اردکانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابنسینا - علمی پژوهشی سال 6 شماره 4 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اخلاق سقط جنین تجاوز به عنف حکم فقهی اخلاق کاربردی مسئولیت اخلاقی
|
موضوع
|
آزار جنسي / خشونت جنسي / تجاوز جنسي احکام زنان سقط جنين / جنين
|
چکیده
|
یکی از راههای مواجهه با مسئله سقط جنین، ارزیابی آن از منظر اخلاق است. فارغ از مسائل قانونی یا فقهی آیا اخلاقاً میتوان سقط جنین را موجه شمرد. درباره مشروعیت این عمل، چهار رهیافت اخلاقی عمده وجود دارد. نخست، رهیافت محافظهکارانه است که سقط جنین را به مثابه قتل نفس میداند و به این دلیل غیر اخلاقی میشمارد. دوم، رهیافت آزادیخواهانه است که با تأکید بر آزادی زن و حق انتخاب او سقط جنین را امری شخصی و در حوزه اختیارات مادر میشمارد. سوم رهیافت میانهروانه است که با توجه به رشد جنین تا زمانی سقط جنین را انتخابی شخصی و پس از آن، چنین عملی را غیر اخلاقی میداند. چهارم، رهیافت فمینیستی است که در مواردی با نقطه عزیمت و نتایج سه رهیافت دیگر متفاوت است. هر یک از این دیدگاهها نقطه قوت و نقطه ضعفی دارند و هیچ یک به تنهایی نمیتواند تبیین کاملاً رضایت بخشی که همه موارد سقط جنین را فرا بگیرد ارائه کند. از این رو به نظر می رسد که بهتر باشد درباره هر مورد جداگانه بحث نمود. یکی از موارد درخواستی برای سقط جنین جایی است که بارداری بر اثر تجاوز به عنف حاصل شده است. از آنجا که در این نوع بارداری مادر هیچ نقشی نداشته و ارادهاش سلب شده است، تنها کسی که حق تصمیمگیری برای ادامه بارداری یا پایان دادن به آن را دارد مادر است و اخلاقاً کسی نمیتواند او را در صورتی که دست به سقط جنین زد ملامت کند. نویسنده برای اثبات این مدعا چهار دلیل آورده است. دلائلی که می توان براي عدم امکان داوری اخلاقی دیگران درباره مادر آورد، عبارتند از: 1ـ دفاع از خود؛ 2ـ حق شخصی بر تن خود؛ 3ـ اصل عدالت؛ 4ـ مسئولیت جامعه.\r\nآنگاه نویسنده مقاله با مرور مستندات فقهی سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف و فتواهایی که در این زمینه به وسیله فقهای اهل سنت صادر شده است، نشان میدهد مواردی که در فقه تحریم شده، ممکن است این مورد خاص را فرا نگیرد. سپس فتاوای برخی از فقهای شیعه را در این زمینه نقل و تحلیل کرده و در پایان به پارهای نتایج رسیده است؛ از جمله آن که منع قانونی سقط جنین شامل این مورد نگردد و قربانیان تجاوز به عنف مورد حمایت قانونی و اجتماعی قرار گیرند.
|