عنوان | سقط جنین و دین زرتشتی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابنسینا - علمی پژوهشی سال 6 شماره 4 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1384 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سقط جنین روایی علم گاتا آموزهها ناروایی آیین زرتشتی |
موضوع | زن در اديان، اقوام و ملل سقط جنين / جنين خانواده در اقوام، اديان، مکاتب و ملل |
چکیده |
در این مقاله، روایی یا نارواییِ سقط جنین در دین زرتشتی بررسی شده است. برای دقت هر چه بیشتر، این بررسی در دو حوزۀ مجزا انجام شده است: یکی در سنت کهن زرتشتی که عبارت است از مجموعهای آمیخته از آموزههای زرتشت با پندارهای کهن اسطورهای و دیگری در حوزۀ آموزههای ناب زرتشت که مشخصاً در گاهان به یادگار مانده است. سقط جنین در آموزههای سنت کهن زرتشتی به تمامی مردود و ناروا شمرده شده است؛ زیرا این عمل هم کشتن آگاهانه است و هم باعث آلودگی با نسا (مردار) میشود. اما در آموزههای ناب زرتشت، هیچگونه تصریحی دال بر مسایل شرعی از قبیل روایی یا ناروایی سقط جنین وجود ندارد. اما آنچه در آموزههای وی به این موضوع نگریسته شود. زرتشت، جهان را عرصۀ کارزاری فراگیر میان نیکیها و بدیها میبیند و معتقد است که بهترین کنشها از اَشَه ناشی میشود که میتوان آن را راستی و پاکی و نظم بنیادینِ گیتی معنا کرد. در باور زرتشت، همۀ موجودات هستی و از جمله انسان، از آنجا که آفریدگان اهوره مزدایند، در سرشت خود بر مدار آشه میگردند و بنابراین ارجمندند. در این ساختار، نقطۀ عزیمت منش هر انسانی که پا به عرصۀ گیتی مینهند، جز خوبی و پاکی نیست؛ و البته همو چندان آزاد و یله است که میتواند برخلاف سرشت اهورایی خود، از مدار شاه خارج شود و به بدی و پلیدی بگراید و یا برعکس، در راه اشه گام بردارد و با هر کنشی، هستی را نوگرداند. در نتیجه میتوان به سهولت دید که در نگرش زرتشت، عمل سقط جنین به معنی نابود کردن موجودی است که هم در سرشت خود، اهورایی است هم میتواند با اَشوئی، بردامنۀ قدرت نیکیها در جهان بیفزاید. یعنی از چشمانداز دین زرتشت عمل سقط جنین میان دو حد نوسان دارد: یا موجودی ذاتاً اهورایی از میان رفته است یا موجودی که میتواند بنا به سرشت خود، اهوراییتر هم گردد، کشته شده است. و معلوم باشد که این هر دو، محکوم و ناپسند هستند.\r\nبا این اوصاف، در آموزههای زرتشت، سفارش هموارهای به اصل خردورزی در تمامی امور هست که براساس آن میتوان عمل سقط جنین را در شرایطی خاص، روا دانست و آن نیست مگر هنگامی که دانش روز، بنا به مصالحی، چنان کاری را تجویز گرداند. به عبارت دیگر، از منظر «دین زرتشت»، هرگاه دانش زمانه، انجام کاری را ایجاب کند، باید به آن پرداخت و شایسته نیست تا در چنین مواردی، به بهانۀ پایبندی بر سنتهای ناخردمندانه، از گردیدن بر مدار دانش و خرد، ابا کرد. |
کد مقاله | 9412 |
تعداد بازدید | 1227 |
|