عنوان | سقط جنین در یهودیت |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابنسینا - علمی پژوهشی سال 6 شماره 4 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1384 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنا دفاع مشروع سقط جنین یهود تورات معلولیت تلمود |
موضوع | زن در اديان، اقوام و ملل بارداري زنا سقط جنين / جنين |
چکیده |
نخستین و مهمترین منبع شریعت و حقوق یهود، یعنی تورات، به سقط جنین عمدی اشارهای نکرده است. در این کتاب فقط در یک مورد به مسئلۀ سقط جنین اشاره شده و آن سقط شدن جنین زنی در جریان نزاع است. در ایجا ضارب باید برای اسقاط جنین غرامت مالی بپردازد. در دومین منبع مهم شریعت یهود، یعنی تلمود، از سقط جنین عمدی سخن به میان آمده است. در این گنجینۀ شریعت یهود گرچه سقط جنین عمدی ممنوع دانسته شده، برای ساقط کنندۀ آن مجازات قصاص تجویز نشده است. به رغم ممنوعیت سقط جنین در تلمود، در مباحث حقوقی این کتاب در مواردی اسقاط جنین روا شمرده شده است. براساس قانون تلمود، اگر زن در هنگام زایمان دچار مشکل شود و بیم آن رود که مرگ وی را تهدید کند اگر جنین هنوز در رحم باشد باید با کشتن جنین جان مادر را نجات داد؛ اما اگر سر یا بخش بزرگتر جنین از رحم خارج شده باشد نمیتوان جنین را سقط کرد؛ چرا که در اینجا دو موجود زندۀ قابل بقا وجود دارند و کسی نمیتواند بگوید جان مادر از جان فرزند مهمتر است. با این همه، خود مادر حتی اگر قسمت اعظم جنین به دنیا آمده باشد، میتواند با استناد به قاعدۀ حقوقی پذیرفته شدۀ دفاع مشروع، با سقط جنین جان خود را نجات دهد. در برخی از منابع یهودی آمده است که اگر سقط جنین برای درمان مادر لازم باشد انجام آن مجاز است و این حکم حتی شامل مواردی نیز میشود که جنین خود منشأ مستقیم بیماری مادر نباشد و خطر مرگ مادر را تهدید نکند. از مباحث بحثانگیز در حقوق یهودی دربارۀ جواز یا عدم جواز سقط جنین، آنجاست که زن از زنا باردار شده باشد. بسیاری از عالمان یهودی براین عقیدهاند که زن شوهرداری که از راه زنا باردار شده باشد میتواند جنین خود را سقط کند؛ اما اگر دختر بی شوهری این گونه باردار شود اسقاط جنین وی روا نیست؛ چرا که بر طبق شریعت یهود، فرزند متولد از زنای زن شوهردار حرام زاده است؛ اما فرزند دختر بیشوهر حرام زاده شمرده نمیشود. از موارد جواز سقط جنین در تلمود آنجاست که بخواهند مجازات اعدام را دربارۀ زنی که از راه زنا باردار شده است به اجرا در آورند. در این مورد میتوان و حتی گفتهاند که باید، جنین زن را پیش از اجرای مراسم اعدام سقط کرد، مگر آنکه عملیات وضع حمل آغاز شده باشد. بحثی که بیشتر در دوران جدید مطرح شده است آنجاست که خطر معلولیت کودک را تهدید کند. بیشتر حقوقدانان یهودی میگویند حتی در این صورت نیز نمیتوان جنین را سقط کرد. با این همه، برخی از حقوقدانان جدید یهودی در این باره رویکرد منعطفتری اتخاذ کردهاند و در مواردی سقط جنین را اجازه دادهاند. |
کد مقاله | 9408 |
تعداد بازدید | 1105 |
|