عنوان
|
شیوههای حل مسئله و سازگاری زناشویی در زوجهای نابارور و بارور |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
محمدعلی مظاهری تهرانی - فرناز کیقبادی - زهره فقیه ایمانی - نیره قشنگ - مژگان پاتو |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابنسینا - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1380 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ناباروری سازگاری زناشویی و شیوههای حل مسئله
|
موضوع
|
باروري / ناباروري / انواع باروری روابط زوجين
|
چکیده
|
براساس نتایج تحقیقات مختلف، اغلب زوجهایی که مشکل باروری دارند، به شکل عمیق و بنیادین تنیدهاند. ناباروری تأثیرات گسترده و وسیع روانی از جمله احساس درماندگی، تعارض، سرخوردگی بر روی فرد دارد. بدین منظور، این مطالعه با هدف بررسی شیوههای حل مسئله و سازگاری زناشویی در زوجهای نابارور و مقایسه آن با زوجهای بارور انجام شده است. 71 زوج نابارور مراجعه کننده برای درمان به مراکز درمانی ناباروری در شهرهای تهران و اصفهان و 28 زوج بارور طبیعی مراجعه کننده به یک مرکز بهداشتی ـ درمانی در شهرستان اصفهان جهت نخستین معاینات بارداری خود، در این مطالعه شرکت کردند. هیچ یک از زوجهای شرکت کننده صاحب فرزند نبودند. هر یک از زوجین به طور جداگانه به آزمون سازگاری زناشویی، پرسشنامه شیوههای حل مسئله و پرسشنامهای حاوی پارهای اطلاعات دموگرافیک پاسخ دادند. تحلیل نتایج حاصل به صورت انفرادی و زوجین با یکدیگر نشان داد که سازگاری زناشویی و شیوههای حل مسئله در زوجین نابارور با زوجهای بارور متفاوت نیست. مقایسه زوجین با یکدیگر نشان داد که زنان نابارور کنترل درونی کمتری نسبت به توانایی خود در حل مشکلات نشان میدهند. طبقه بندی زوجها از نظر سازگاری به دو گروه سازگار و تنیده، نشان داد که شیوههای حل مسئله در زوجین ناسازگار منفیتر است. بررسی ضرایب همبستگی متغیرهای مختلف تحقیق نشان میدهد که در زوجهای نابارور شیوههای حل مسئله در فرد و همسر وی، قدرت بالایی برای پیشبینی سطح سازگاری زناشویی زوجین نشان میدهد که سازگاری زناشویی زوجهای بارور و نابارور با یکدیگر تفاوت معنیداری ندارد. تضاد و ابهامات موجود در مقاله، احتمالاً بدین دلیل است که گروههای مختلف با ناباروری به شیوههای متفاوتی برخورد میکنند. به عبارت دیگر ناباروری برای همۀ ناباروران به صورت مشابه و یکسانی تجربه نمیشود.
|