عنوان
|
تصویر زن در آثار راسین با نگاهی بر سه تراژدی آندروماک، بریتانیکوس و فدر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
غلامرضا ذات علیان - عفت الله وردی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبانهای خارجی سابق) - دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی پیاپی 59 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن راسین تراژدی آندروماک آگریپین فدر بریتانیکوس
|
موضوع
|
زن و ادبيات / خانواده و ادبیات
|
چکیده
|
ژان راسین، نویسنده قرن هفدهم فرانسه، در آثار خود نقش چشمگیری را به زنان داده است، تاجایی که برخی، از او به عنوان بنیانگذار نقش زن در ادبیات نام بردهاند. در این نوشتار به بررسی موقعیت سه قهرمان زن با نامهای اندروماک در تراژدیای به همین نام، اگریپین درتراژدی بریتانیکوس و فدر در تراژدی فدر میپردازیم. این سه زنانیاند با انگیزههای متفاوت و موقعیتهایی استثنایی تفاوتهای فاحشی آنان را از یکدیگر متمایز میکند. با این حال عواملی مانند نحوه برخورد گاه یکسان با مشکلات، وابستگی به گذشته و نقش تأثیرگذار هر یک از این زنان بر سرنوشت دیگر شخصیتهای تراژدی، آنان را به یکدیگر شبیه میسازد. هر یک از این نمایشنامهها جایگاه ویژهای در آثار راسین به خود اختصاص داده است. اندروماک نخستین موفقیت بزرگ او را در محافل ادبی رقم میزند. بریتانیکوس به شهرتش میافزاید، چرا که نویسنده بر خلاف سنت معمول خود از اساطیر یونانی فاصله گرفته و به سراغ تاریخ روم باستان میرود. فدر نیز شناخته شدهترین و بحث برانگیزترین نمایشنامه او و نیز آخرین نمایشنامه ایست که نویسنده در آن به اشتیاق و احساسات پرشور انسانی میپردازد. ضمن این که توجه خاص راسین به ظرافت رفتار قهرمان زن، و در عین حال پیچیدگی آن، بیانگر شناخت نویسنده از لایههای درونی احساسات زنانه است.
|