عنوان | تأثیر آموزش خودگویی واقعگرایانه بر افزایش رضایت زناشویی زنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1390 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زناشویی رضایت زناشویی روابط جنسی تعارض زناشویی خودگویی مبتنی بر واقعیت |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زناشويي / روابط جنسي زوجين روابط زوجين مشاوره خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش خودگویی واقع گرایانه بر رضایت زناشویی زنان میپردازد. روش آزمایش در این پژوهش شامل زنان 20 تا 40 ساله مراجعه کننده به پایگاه فرهنگی مسجد امام حسین در سه ماهه اول سال 1387 میباشد. روش نمونهگیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده بود. برای انتخاب نمونه از جامعه آماری مورد نظر 20 نفر به صورت تصادفی از افراد مراجعه کننده به پایگاه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(n=10) و گروه کنترل (n=10) قرار گرفتند. پرسشنامه رضایت زناشویی به طورهمزمان برای دو گروه اجرا شد. آموزش فن خودگویی واقعگرایانه بر گروه آموزش اجرا شد. از جلسة دوم 2 نفر از اعضاء گروه آزمایش از ادامهی کار منصرف شدند و تعداد نمونه 8 نفر شدند. پس از پایان جلسات آموزشی پرسشنامه رضایت زناشویی برای دو گروه اجرا شد. پژوهش از نوع طرحهای آزمایشی (طرح پیش آزمون، پسآزمون با گروه کنترل) بود. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل آمار توصیفی و استنباطی بود و از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که آموزش خودگویی واقعگرایانه بر افزایش رضایت زناشویی و مولفههای آن مؤثر بوده است. |
کد مقاله | 9255 |
تعداد بازدید | 1053 |
|