• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش جنسیت در مصرف کالاهای فرهنگی
تعداد صفحات 14
نویسنده غ‍لام‌ع‍ب‍اس‌ ت‍وس‍ل‍ی‌ - طلیعه خادمیان
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های جامعه‌شناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 1 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1386
زبان فارسی
کلید واژه اوقات فراغت  سرمایه‌های فرهنگی  مصرف فرهنگی  قریحه  کالاهای فرهنگی  
موضوع اوقات فراغت زنان     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي    
چکیده آیا زنان و مردان در رویکرد به کالاهای فرهنگی چون دیگر عرصه‌های زندگی متفاوت‌اند؟ در تحقیقی که در سال 1385 پیرامون رابطه سبک زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی در شهر تهران به انجام رساندیم به نکات قابل توجهی در تفاوت‌های زنان و مردان در مصرف کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب که محور تحقیق یاد شده بود، دست یافتیم که مؤید این فرضیه است که «جنسیت در میزان و نوع مصرف فرهنگی مؤثر است»؛ شرح این تفاوت‌های به ظاهر ساده و در عین حال ساختاری،‌ دست‌مایه مقاله حاضر گردید. جامعه نمونه در تحقیق متشکل از 1560 نفر بودند که به طور تصادفی از میان خریداران کتاب در شهر تهران انتخاب شدند و حجت ما در این گزینش این نکته بود که یکی از راه‌های شناسایی مصرف واقعی،‌ بررسی فرایند «خرید» است؛‌ به دیگر سخن، مصرف، نخست در عرصه خرید،«بالفعل» می‌گردد. از میان کالاهای فرهنگی، از این جهت کتاب را برگزیدیم که عرصه تولید و توزیع شفاف‌تری نسبت به دیگر کالاهای فرهنگی دارد و دستیابی به مخاطبان آن منوط به زمان و شرایط خاص نیست. در عین حال در این تحقیق،‌ مصرف کالاهای دیگر چون سینما، تئاتر و موسیقی نیز در کنار کتاب سنجیده شد،‌ با این تفاوت که در مورد آن‌ها به اظهارات پاسخ‌گویان اکتفا شد. آرای پیربوردیو، پاول دی‌مگیو، آریل سولیوان و تالی کاتزجرو و کارول گیلیگان در خصوص مصرف فرهنگی راهگشای مقالة حاضر است.(کلهون، 2002).

کد مقاله 9253
تعداد بازدید 1335

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397