عنوان
|
نقش جنسیت در مصرف کالاهای فرهنگی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
غلامعباس توسلی - طلیعه خادمیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای جامعهشناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اوقات فراغت سرمایههای فرهنگی مصرف فرهنگی قریحه کالاهای فرهنگی
|
موضوع
|
اوقات فراغت زنان زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي
|
چکیده
|
آیا زنان و مردان در رویکرد به کالاهای فرهنگی چون دیگر عرصههای زندگی متفاوتاند؟ در تحقیقی که در سال 1385 پیرامون رابطه سبک زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی در شهر تهران به انجام رساندیم به نکات قابل توجهی در تفاوتهای زنان و مردان در مصرف کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب که محور تحقیق یاد شده بود، دست یافتیم که مؤید این فرضیه است که «جنسیت در میزان و نوع مصرف فرهنگی مؤثر است»؛ شرح این تفاوتهای به ظاهر ساده و در عین حال ساختاری، دستمایه مقاله حاضر گردید. جامعه نمونه در تحقیق متشکل از 1560 نفر بودند که به طور تصادفی از میان خریداران کتاب در شهر تهران انتخاب شدند و حجت ما در این گزینش این نکته بود که یکی از راههای شناسایی مصرف واقعی، بررسی فرایند «خرید» است؛ به دیگر سخن، مصرف، نخست در عرصه خرید،«بالفعل» میگردد. از میان کالاهای فرهنگی، از این جهت کتاب را برگزیدیم که عرصه تولید و توزیع شفافتری نسبت به دیگر کالاهای فرهنگی دارد و دستیابی به مخاطبان آن منوط به زمان و شرایط خاص نیست. در عین حال در این تحقیق، مصرف کالاهای دیگر چون سینما، تئاتر و موسیقی نیز در کنار کتاب سنجیده شد، با این تفاوت که در مورد آنها به اظهارات پاسخگویان اکتفا شد. آرای پیربوردیو، پاول دیمگیو، آریل سولیوان و تالی کاتزجرو و کارول گیلیگان در خصوص مصرف فرهنگی راهگشای مقالة حاضر است.(کلهون، 2002).
|