• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي جامعه شناختي ارتقاء علمي زنان هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي و شناخت موانع، مشکلات آنها
تعداد صفحات 16
نویسنده محمدصادق مهدوی - روح انگیز لطیفی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های جامعه‌شناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 3 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1388
زبان فارسی
کلید واژه زن  موانع  ارتقاء علمی  اعضاء هیئت علمی زن  
موضوع آسيب‌شناسي اجتماعي زنان     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی     مشاغل زنان    
چکیده طرح مسأله: یکی از نابرابری‌هایی که در عرصه علم قابل توجه است مقوله جنسیت می‌باشد که به موقعیت حاشیه‌ای زنان در این عرصه منجر شده است، تاريخچه حضور زنان نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد حضور زنان یا نادیده انگاشته شده و یا اهمیت بسیار کمتر از مردان داشته است. در ایران نیز شواهد حاکی از این است که وضعیت زنان در سطوح مختلف آموزش عالی به موقعیت زنان دانشگاهی در سایر نقاط دنیا شبیه است، علیرغم افزایش تعداد زنان در دانشگاه‌ها می‌بینیم که تعداد زنان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری (خصوصاً) با کاهش چشمگیری روبرو است. این مطالب در مورد تعداد زنان هیأت علمی نیز صادق است، آمار مؤسسه آموزش عالی نشان می‌دهد که از میان 79617 نفر (22/65%) اعضاء هيأت علمی تمام وقت و حق‌التدریس دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تنها 25/18% به زنان اختصاص دارد و 75/81% به مردان اختصاص دارد. در این پژوهش قصد داریم به بررسی جامعه شناختی ارتقاء علمی زنان هيأت علمی واحد تهران مرکزی و موانع و مشکلات آنان بپردازیم. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش،‌ توصیفی (همبستگی) است که شامل کلیه اساتید خانم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزي می‌باشد و نمونه آماری آن در مجموع 300 نفر استاد خانم که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. گردآوری داده‌ها بر اساس پرسشنامه‌های اطلاعات زمینه‌ای و آزمون‌های محقق ساخته (30 سؤال) انجام شد. داده‌های پژوهش با بهره‌گیری از شاخص آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند. \r\nیافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین متغیر ارتقای علمی اساتید خانم دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزي با پایگاه اقتصادی – اجتماعی خانواده (ضریب 3%)،‌ ساختار سازمانی (ضریب 2%) علاقه‌مندی به رشته تحصیلی مشغول به تحصیل (ضریب 029%)،‌ آشنایی با آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های پژوهشی (ضریب 031%)، میزان آشنایی با اینترنت و فضاهای مجازی (ضریب 019%)،‌ میزان آشنایی با زبان‌های خارجی (ضریب 024%)، ویژگی‌های تحصیلی و تجربی (ضریب 024%)، و ویژگی‌های جمعیتی و اجتماعی (ضریب 00%) رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.\r\nنتایج: با توجه به یافته‌های بدست آمده که در بالا ذکر شد نتایج نشان می‌دهد که وضعیت زنان چه در دانشگاه و چه در سایر جایگاه‌های اجتماعی - در عین مسأله آمیز بودن،‌ روز به روز ارتقا پیدا می‌کند؛ آگاهی‌های زنان نسل جدید از وضعیت خود روز به روز در حال افزایش است. بنابراین به نظر می‌رسد که به جای تأکید و پافشاری بر تدابیر حمایت‌گرانه افراطی معطوف به جنسیت زنان،‌ بهتر این باشد که در فرایندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، طرز تلقی‌ها فراتر از سوگیری‌های جنسیتی باشد،‌ افراد، خواه مرد و خواه زن، بدون اصل قرار گرفتن جنسیتشان به مثابه انسانی واجد کرامت، حقوق و تکالیف در نظر گرفته شوند، این امر مستلزم تعمیق و بسط نگاهی فراجنسیتی در رده‌های تصمیم گیرنده سازمانی در نهاد دانشگاه است که در آن به جای اولویت به جنس خاصی بر توانایی‌ها و شایستگی‌های افراد برای کسب یا تصدی مدارج علمی و مناصب مدیریتی و اجرایی تأکید گردد.

کد مقاله 9224
تعداد بازدید 997

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397