عنوان | دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی در دانش آموزان: نقش حنسیت و عملکرد تحصیلی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 4 شماره 3 پیاپی 158 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1381 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش فراشناختی حل مسئله ریاضی |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش |
چکیده |
هدف این پژوهش، بررسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش آموزان راهنمایی، باتوجه به سطوح مختلف تحصیلی و جنسیت بوده است. دانش فراشناختی شامل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، هدف و ماهیت تکلیف و راهبردهای مورد نیاز برای کاربرد آنها در برخورد با تکالیف مختلف است. منظور از حل مساله ریاضی نیز حل مسایل غیر معمول است؛ یعنی مسایلی که اطلاعات صورت مساله برای حل آن کفایت نمی کند و حل آن به فعالیت های ذهنی سطوح بالا نیازمند است. نمونه مورد مطالعه شامل 119 دانش آموز (60 پسر 59 دختر) کلاس دوم راهنمایی شهر شیراز بود. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دانش فراشناختی، حل مساله ریاضی و معدل کل پایان سال دانش آموزان جمع آوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که دختران و پسران در استفاده از دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی تفاوت معناداری ندارند، ولی هنگامی که تاثیر متغیرهای فوق با توجه به عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج متفاوتی حاصل شد. مقایسه عملکرد تحصیلی گروه های قوی، متوسط و ضعیف در دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی حاکی از تفاوت معنادار گروه های قوی و ضعیف بود. بر اساس نتایج پژوهش، زمانی که جنسیت مورد توجه قرارمی گیرد، میان گروه های مختلف تحصیلی با توجه به متفیرهای مورد مطالعه، تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده می شود. |
کد مقاله | 9184 |
تعداد بازدید | 1241 |
|