| عنوان | رویکردی تطبیقی به خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم (بخش سوم) فمینیسم و آموزش زنان |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان سال 4 پیاپی 12 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1380 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فمینیستهای اسلامی گرایشهای فمینیسم فمینیسم و آموزش زنان فمینیسم آموزش دانش زنانه زیربنای فلسفی افکار فمینیستی خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در فمینیسم |
| موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و فلسفه / جنسيت و فلسفه فمينيسم اسلامي فمينيسم، گرايشها فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها |
| چکیده |
یکی از مسائل بسیار مهم مطرح شده در جریانهای فمینستی ، آموزش و تحصیل است. همه جریانهای فمینستی از آموزش و تحصیل زنان دفاع می کنند اما نوع برخورد این جریان ها با امر آموزش زنان و برنامه ها و راهکاری پیشنهادی آنان متفاوت است. اوج دفاع فمنیست از آموزش و تحصیل زن در سال 1979 در کنوانسیون نمو تبعیض علیه زنان بود. هدف مقاله حاضر بررسی آموزش و تحصیل زنان از منظر انواع فمنیسم (لیبرال، مارکسیم، رادیکال) است. 1 دیدگاه فمنیست در رابطه با دانش برنامه و آموزش زنان و نیز نگرش فمنیست نوظهور اسلامی به آموزش و تحصیل زنان از دیگر موارد مورد بررسی در مقاله حاضر می باشد. 2 یافته ها حاکی از آن می باشد که زیربنای فلسفی افکار فمنیستی نشأت گرفته از فلسفه اومانیستی اروپا، فلسفه پوزیتیویسم با نگرش مادی به عالم و عقل مداری افراطی و اصالت شناختهای عقلی در مقابل وحی است لذا تمامی این خاستگاههای فلسفی و به تبع آن افکار فمینیستی در فلسفه جهان بینی مستحکم اسلام مورد نقد و ابطال قرار میگیرد |
|
لینک دریافت مقاله |
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/211885 |
| کد مقاله | 9150 |
| تعداد بازدید | 1270 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...