ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رویکردی تطبیقی به خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم (بخش سوم) فمینیسم و آموزش زنان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 10
نویسنده مهدیه مستقیمی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 12
تاریخ انتشار تابستان - 1380
زبان فارسی
کلید واژه فمینیست‌های اسلامی  گرایش‌های فمینیسم  فمینیسم و آموزش زنان  فمینیسم آموزش دانش زنانه  زیربنای فلسفی افکار فمینیستی  خاستگاه‌های فلسفی  مسائل اجتماعی زنان در فمینیسم  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     زن و فلسفه / جنسيت و فلسفه     فمينيسم اسلامي     فمينيسم، گرايش‌ها     فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانش‌ها    
چکیده یکی از مسائل بسیار مهم مطرح شده در جریانهای فمینستی ، آموزش و تحصیل است. همه جریانهای فمینستی از آموزش و تحصیل زنان دفاع می کنند اما نوع برخورد این جریان ها با امر آموزش زنان و برنامه ها و راهکاری پیشنهادی آنان متفاوت است. اوج دفاع فمنیست از آموزش و تحصیل زن در سال 1979 در کنوانسیون نمو تبعیض علیه زنان بود. هدف مقاله حاضر بررسی آموزش و تحصیل زنان از منظر انواع فمنیسم (لیبرال، مارکسیم، رادیکال) است. 1 دیدگاه فمنیست در رابطه با دانش برنامه و آموزش زنان و نیز نگرش فمنیست نوظهور اسلامی به آموزش و تحصیل زنان از دیگر موارد مورد بررسی در مقاله حاضر می باشد. 2 یافته ها حاکی از آن می باشد که زیربنای فلسفی افکار فمنیستی نشأت گرفته از فلسفه اومانیستی اروپا، فلسفه پوزیتیویسم با نگرش مادی به عالم و عقل مداری افراطی و اصالت شناختهای عقلی در مقابل وحی است لذا تمامی این خاستگاههای فلسفی و به تبع آن افکار فمینیستی در فلسفه جهان بینی مستحکم اسلام مورد نقد و ابطال قرار میگیرد


لینک دریافت مقاله


http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/211885

کد مقاله 9150
تعداد بازدید 1224

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397