عنوان | رویکردی تطبیقی به خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم (بخش سوم) فمینیسم و آموزش زنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1380 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیستهای اسلامی گرایشهای فمینیسم فمینیسم و آموزش زنان فمینیسم آموزش دانش زنانه زیربنای فلسفی افکار فمینیستی خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در فمینیسم |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و فلسفه / جنسيت و فلسفه فمينيسم اسلامي فمينيسم، گرايشها فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها |
چکیده |
یکی از مسائل بسیار مهم مطرح شده در جریانهای فمینستی ، آموزش و تحصیل است. همه جریانهای فمینستی از آموزش و تحصیل زنان دفاع می کنند اما نوع برخورد این جریان ها با امر آموزش زنان و برنامه ها و راهکاری پیشنهادی آنان متفاوت است. اوج دفاع فمنیست از آموزش و تحصیل زن در سال 1979 در کنوانسیون نمو تبعیض علیه زنان بود. هدف مقاله حاضر بررسی آموزش و تحصیل زنان از منظر انواع فمنیسم (لیبرال، مارکسیم، رادیکال) است. 1 دیدگاه فمنیست در رابطه با دانش برنامه و آموزش زنان و نیز نگرش فمنیست نوظهور اسلامی به آموزش و تحصیل زنان از دیگر موارد مورد بررسی در مقاله حاضر می باشد. 2 یافته ها حاکی از آن می باشد که زیربنای فلسفی افکار فمنیستی نشأت گرفته از فلسفه اومانیستی اروپا، فلسفه پوزیتیویسم با نگرش مادی به عالم و عقل مداری افراطی و اصالت شناختهای عقلی در مقابل وحی است لذا تمامی این خاستگاههای فلسفی و به تبع آن افکار فمینیستی در فلسفه جهان بینی مستحکم اسلام مورد نقد و ابطال قرار میگیرد |
لینک دریافت مقاله |
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/211885 |
کد مقاله | 9150 |
تعداد بازدید | 1198 |
|