عنوان | رویکردی تطبیقی به خاستگاه های فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم نگاه اسلام به آموزش و تحصیل زنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | بهار - 1380 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خاستگاههای فلسفی بهره هوشی زن و مرد تحصیل زنان در اسلام محتوای آموزشی زن و مرد نحوهی آموزشی زن و مرد مسائل اجتماعی زنان در اسلام |
موضوع | زن در اسلام زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تفاوتهاي تکويني / تفاوتهاي طبيعي جنسيت و علم / جنسيت و دانش |
چکیده |
یکی از مسائل مهم اجتماعی در حوزۀ امور زنان، امر آموزش و تحصیلات است و از فروعات مهم این مسأله، پرداختن به این نکته است که آیا بین زن و مرد در اصل محتوا و نحوۀ آموزش های علمی، دینی و ... باید تفاوتی قائل شد یا خیر. مقاله حاضر در پاسخ به این مسأله به بررسی آموزش و تحصیل زنان از نظر اسلام و درک زن و مرد نسبت به معارف مختلف پرداخته است. رویکرد فلسفی اسلام در برآیند نیروهای ادراکی و شناختی زن، رویکرد فلسفی و عرفانی به اختلاف احکام زن و مرد، رویکرد فلسفی اسلام به مسأله صدور تکلیف واحد برای زن و مرد نوشته عنصری، برابری شأن تعلیم و تعلم زیان با مردان در دنیا، معنای نقص عمل در کلام حضرت امیر علیه السلام و مقایسۀ بهره هوشی زن و مرد و نگاه اسلام در آن، از جمله موارد مورد بررسی در مقاله حاضر می باشد. نتایج بررسی حاکی از آن است که اگر دین را مشتمل بر اصول، فروع و فروع فروع اعتقادات بدانیم، تمامی معارف بین زن و مرد در اصول پنجگانه مذهبی و فروع ده گانه مشترک است، و تنها استثناء تکلیف برای زن، یک قسم از اقسام جهاد، یعنی جهاد ابتدائی است. |
کد مقاله | 9145 |
تعداد بازدید | 921 |
|