عنوان
|
اسناد تعدیل کننده رابطه باور به دنیای عادلانه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان دختر |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
محسن گلپرور - زهرا واثقی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 1 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دردسر آفرینی باور به دنیای عادلانه واکنش پرخاشگرانه اسناد
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: بررسی نقش تعدیل کننده اسناد در رابطه باور به دنیای عادلانه و واکنش پرخاشگرانه در دانش آموزان دختر\r\nروش: جامعه آماری پژوهش شامل دختران یک هنرستان در شهر اصفهان (360 نفر) بود که از بین آنها 180 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در سه موقعیت اسنادی خصمانه، دوستانه و مبهم (هر گروه 60 نفر) بسته جای داده شدند. اسناد دهی دانش آموزان هر سه گروه بر حسب سناریو موقعیتی دستکاری شد. ابزارهای پژوهشی عبارت بودند از: مقیاس باور به دنیای عادلانه برای خود (هشت سؤال)، مقیاس باور به دنیای عادلانه برای دیگران ( هشت سؤال )، درد سر آفرینی (سه سؤال)، واکنش پرخاشگرانه (دو سؤال ) و پرسشنامه مطلوب نمایی اجتماعی (شش سؤال) برای وارد کردن متغیر اسناد موقعیتی (خصمانه، دوستانه، مبهم ) به تحلیلها از کدگزاری متضاد استفاده شد. یافته های پرسش نامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی تحلیل شدند. یافته ها: شواهد حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی نشان دادند که متغیر اسناد موقعیتی(خصمانه = 1، دوستانه = 1- و مبهم =0 ) و دردسرآفرینی ( پایین و بالا) قادرند رابطه میان باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران و واکنش پرخاشگرانه را تعدیل کنند. شواهد رگرسیون های جداگانه برای دردسرآفرینی پایین و بالا، بر حسب سه موقعیت خصمانه، دوستانه و مبهم حاکی از آن بود که در دردسر آفرینی زیاد، باور به دنیای عادلانه برای خود ودیگران با واکنش پرخاشگرانه در گروه اسناد خصمانه رابطه مثبت دارد، ولی در دسترس آفرینی پایین و موقعیت دوستانه و مبهم این روابط منفی هستند.\r\nنتیجه گیری: اسناد از زمره عناصر شناختی است که واکنش افراد را به موقعیتهای مختلف تعیین میکند به ویژه وقتی به خصومت و عمدی بودن رفتار فردی که باعث ناکامی شده اسناد دهی میشود، باورهایی نظیر باور به دنیای عادلانه در خدمت نوع اسناد دهی و ویژگیهای فردی افراد، نقش دوگانه و متضاد مییابند.
|