عنوان
|
خصوصیات زیستی – اجتماعی نوجوانان دختر دانش آموز مشهد |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت(مطالعات تربیتی و روانشناسی سابق) - معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 4 شماره 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1382 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ دختران خصوصیات زیستی دختران نوجوان روانشناسی رشد دختران نوجوانان دختر دانشآموز مشهد رضایت نوجوانان از محیط تحصیلی تأثیرپذیری نوجوانان از دیگران علائق و سرگرمیهای نوجوانان دختر
|
موضوع
|
بلوغ مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران روابط خانوادگي
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بومی سازی اطلاعات مربوط به روان شناسی رشد صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی است. نمونه تحقیق 240 دانش آموز دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه می باشد که به روش خوشه ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ای است که از دوازده بخش تشکیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین تغییر زیستی یعنی بلوغ در دامنه سنی دوازده تا چهارده سالگی رخ می دهد، نوجوانان بیشترین اطلاعات خود را در این زمینه از والدین دریافت می کنند و واکنش آنها در قبال بلوغ توأم با ترس بوده است. در زمینه بررسی خصوصیات اجتماعی شان، مسافرت و گردش را جزء بهترین سرگرمیهای خود می دانند و از این که والدینشان آنها را به چشم کودک ببیند و مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرند، اعلام نارضایتی کرده اند. بیشترین تأثیرپذیری را نوجوانان از والدین خود داشته اند و سپس دوستان چنین نقشی را ایفا کرده اند. در محیط تحصیلی، نمره کم دادن و تبعیض گذاشتن معلمان از جمله عواملی است که آنها را ناراحت می کند.
|