عنوان | شناسایی متغیرهای اثر گذار بر ترک تحصیل زود هنگام دختران دوره راهنمایی تحصیلی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1383 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط خانوادگی افت تحصیلی ارتباط با دوستان تجارب خانوادگی ترک تحصیل تعلق به مدرسه عزت نفس تحصیلی |
موضوع | مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران روابط خانوادگي هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
این مقاله در پی آن است که به شناسایی عوامل و متغیر های درون مدرسه (تجارب مدرسه) که به ترک تحصیل زودهنگام دختران دوره راهنمایی (در استان آذربایجان غربی) منجر می شود، بپردازد. در این راستا، چهار فرضیه عمده بر روی دو گروه از دختران (گروهی که ترک تحصیل کرده اند و گروهی که به تحصیل ادامه داده اند) مورد آزمون قرار گرفت. در این تحقیق معدل آخرین سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی و سپس تفاوت دو گروه تحصیل کرده و در حال تحصیل توسط آزمون t محاسبه گردید. نتایج حاکی از آنست که ساعات مطالعه در روز، رفتار ناسازگار در مدرسه، عزت نفس تحصیلی، و اعتقادات و باورهای دختران با معدل آخر سال آنان ارتباط دارد، اما تاثیر مستقیمی بر ترک تحصیل ندارد. در حالیکه، میزان احساس تعلق به مدرسه، میزان تفریحات و باور به ارتباط بین تلاش و موفقیت رابطه معنی داری با ترک تحصیل دارد. |
کد مقاله | 8947 |
تعداد بازدید | 898 |
|