عنوان
|
بررسي اثربخشي خانواده درماني ساختاري در بهبود اختلال اضطراب جدايي |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
رقیه موسوی - علیرضا مرادی - اسماعیل مهدوی هرسینی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 3 شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال اضطراب جدایی خانواده درمانی ساختاری
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر بخشي رويكرد خانواده درماني ساختاري در بهبود اختلال اضطراب جدايي كودكان از طريق ايجاد تغيير در ساختار خانواده،كاهش تعارضات در روابط والدين و ارتقاء عملكرد خانواده های دارای كودكان مبتلا به اختلال اضطراب جدايی می باشد. \r\nروش پژوهش، شبه تجربی بوده و با اجرای پيش آزمون و پس آزمون و ارائه مداخله و اندازه گيری مكرر انجام گرفت.40 خانواده حداقل دارای يك فرزند ،داراي اختلال اضطراب جدایی كه به طور تصادفی در چهار گروه مساوی شامل دوگروه آزمايشی (خانواده های كم سواد و خانواده های باسواد) و دو گروه كنترل (خانواده های كم سواد و خانواده های باسواد) جايگزين شده و در اين مطالعه شركت كردند. اعضای خانواده های دو گروه آزمايشی، به مدت 9 جلسه در معرض مداخله درماني با طرح درماني يكسان (كه بر اساس رويكرد خانواده درمانی ساختاری از پيش طراحی شده بود) قرار گرفتند. همچنين خانواده ها شش هفته پس از آخرين جلسه درمان در يك جلسه پيگيری نيز شركت كردند. ابزار پژوهش مصاحبه تشخيصی بر اساس معيارهای DSMIV-TR (2000) و مقياس اضطراب كودكان اسپنس (موسوی و ديگران، 2006) بود. در طول مدت مطالعه، گروه كنترل ،هيچ گونه درمانی دريافت نكرد. \r\nنتايج حاصل از تحليل عاملی و تكرار سنجش با استفاده از روش تعقيبی توكی نشان داد كه اثر بخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی و اضطراب كلی كودكان در سطح(001/0 P< ) معنا دار است و اين در حالی است كه علي رغم پيش بينی در ميزان اثربخشی برنامه مداخله ای در ميان خانواده های با سواد و كم سواد تفاوتی مشاهده نشد.
|