• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نقش آموزش خانواده در ايجاد سازگاري نوجوانان ناسازگار مقطع راهنمايي دخترانه شهرستان‌هاي استان تهران سال 85 ـ 84
شماره ویرایش
تعداد صفحات 26
نویسنده لیدا کاکیا
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 2 شماره 3
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه والدین  آموزش خانواده  نوجوانان  سازگاری  ناسازگاری  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     روابط خانوادگي    
چکیده اين پژوهش با هدف بررسي نقش آموزش والدين به نوجوانان ناسازگار در ايجاد سازگاري آنان در شهرستان‌هاي استان تهران طرح و اجرا گرديد. ابتدا از معلمان و مسئولان شش مدرسه راهنمايي دخترانه شهرستان‌هاي استان تهارن تقاضا شد تا دانش‌آموزان ناسازگار خود را براساس ملاك‌هاي پرسش‌نامه ارزيابي رفتاري كانرز فرم والدين در مورد رفتار نوجوانان خود در محيط خانه پاسخ دهند. در صورتي كه نظرات هر دو گروه (والدين و معلمان) در جهت تشخيص ناسازگاري نوجوانان هم‌خواني و هماهنگي كلي وجود داشت، دانش‌آموزان ناسازگار در ليست نهايي افراد نمونه قرار مي‌گرفتند. به اين ترتيب چهل نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند كه به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و كنترل تقسيم شدند. البته شش مدرسه راهناميي نيز به روش تصادفي از بين مدارس راهنمايي دخترانه شهرستان‌هاي استان تهران انتخاب گرديد. روش انجام پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌هاي نيمه آزمايشي پيش‌آزمون و پس‌آزمون بدون گزينش تصادفي است كه شامل مقايسه عملكرد رفتاري گروه آزمايش با گروه كنترل است. بدين‌صورت كه ابتدا از هر دو گروه آزمايش و كنترل پرسش‌نامه ارزيابي رفتاري كانرز فرم‌ والدين (كه توسط پژوهشگر در بين نوجوانان مدارس راهنمايي دخترانه شهرستان‌هاي استان تهران هنجاريابي شده است) مورد ارزيابي قرار گرفتند كه به عنوان پس‌آزمون آنان منظور گرديد. تحليل نتايج با روش آزمون t نشان داد كه از لحاظ آماري تفاوت معناداري در سطح 0/01 بين ميانگين نمرات پيش‌آزمون و پس‌آزمون هريك از گروه‌هاي آزمايش و كنترل وجود دارد. بدين معنا كه آموزش خانواده در مورد والدين نوجوانان ناسازگار در ايجاد سازگاري آنان مؤثر است.\r\nباتوجه به اين كه در حال حاضر تعداد نوجوانان و جوانان زير 24 سال در كشور ما در حدود يك‌سوم كل جمعيت را در بر مي‌گيرد، به‌طوري كه كشور ايران را در زمره كشورهاي جوان جهان قرار مي‌دهد، شناخت مسائل و مشكلات رفتاري نوجوانان و جوانان، هم‌چنين يافتن بهترين و مناسب‌ترين روش‌هاي تعامل با آنان در جهت حفظ و ارتقاي بهداشت رواني اين گروه سني در زمان حال و‌ آينده حائز اهميت فراواني است.

کد مقاله 8923
تعداد بازدید 1397

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397