عنوان | مقايسة خود پنداره دانش آموزان واجد والدين داراي نگرشهاي تربيتي مثبت و منفي با توجه به جنسيت دانش آموزان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 2 شماره 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت خودپنداره دانشآموزان نگرش تربیتی والدین نگرش تربیتی مثبت نگرش تربیتی منفی |
موضوع | تربيت در خانواده جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي روابط خانوادگي |
چکیده |
خانواده، اولين پايه گذار شخصيت و ارزشها و معيارهاي فكري است كه نقش مهمي در تعيين سرنوشت و آيندة فرد دارد و اخلاق و سلامت رواني فرد تا حدود بسياري در گرو آن است و نيز به نظر ميآيد نگرش والدين بر تصوير فرد از خود و يا به عبارت ديگر، خود پندارة فرد تأثير دارد. تحقيق حاضر به بررسي ارتباط بين نگرشهاي تربيتي والدين با خود پندارة فرزندانشان پرداخته است تا به سه سؤال زير پاسخ دهد: 1. آيا بين خود پندارة فرزندان و نگرش تربيتي والدين رابطهاي وجود دارد؟ 2. آيا بين جنسيت و خود پنداره رابطهاي وجود دارد؟ 3. آيا بين جنسيت، خود پنداره و نگرش تربيتي والدين اثر تعاملي وجود دارد؟ براي انجام اين پژوهش 160 دانش آموز دختر و 160 دانش آموز پسر شانزده تا هفده ساله و والدينشان از مناطق 3 و 4 و 5 و 15 آموزش و پرورش تهران به شيوة تصادفي گزينش شدند تا به آزمونهاي خود پندارة تنسي و نگرش سنج كوپر اسميت پاسخ دهند. نتايج به دست آمده نشان داد كه اولاً هر چه نگرش تربيتي والدين مثبتتر باشد، خود پندارة فرزندانشان بالاتر است؛ ثانياً، دختران خود پندارة بالاتري نسبت به پسران نشان دادند، اما بين خود پندارة فرزندان، نگرش تربيتي والدين و جنسيت، اثر تعاملي مشاهده نگرديد. |
کد مقاله | 8921 |
تعداد بازدید | 984 |
|