عنوان
|
ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار با تعارضات خانواده و سلامت کودک: بررسي نظريه شناختي استرس در کودکان دبستاني |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
فاطمه قره باغی - مریم وفایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 4 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سلامت روانی اجتماعی استرس خانوادگی ارزیابی شناختی سبک مقابله هیجان مدار سلامت جسمی
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط زوجين
|
چکیده
|
هدف اين مطالعه بررسي نقش ارزيابي شناختي كودك از تعارض ميان والدين و مقابله هيجان مدار كودك با تعارضات خانواده در سلامت جسمي و رواني- اجتماعي كودك است.\r\nبراي اين منظور يك نمونه413 نفري ازدانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران (220 دختر و193 پسر) به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. كودكان به پرسشنامه ادراك كودكان از تعارض والدين و مقياس ايمني هيجاني در سيستم خانواده و مادران به پرسشنامه سلامت كودك- فرم 28 سؤالي والدين پاسخ دادند. اين تحقيق يك پژوهش همبستگي بوده و از معادله رگرسيون براي تحليل داده ها استفاده شده است.\r\nيافته ها نشان دهنده رابطه معنادار ارزيابي شناختي كودك از تعارضات والدين با مقابله هيجان مدار كودك (به دو صورت مشغله ذهني و كناره گيري) و همچنين رابطه معنادار اين دو متغير با سلامت جسمي و رواني- اجتماعي كودك است. همچنين نقش واسطه اي مقابله هيجان مدار كودك در رابطه ارزيابي شناختي منفي كودك از تعارضات والدين با هر دو سلامت جسمي و سلامت رواني- اجتماعي كودك تاييد شد. \r\nنتايج اين پژوهش در راستاي توسعه نظريه شناختي استرس لازاروس (1991) مبني بر پردازش شناختي استرس طي دو وهله اوليه و ثانويه در كودكان بحث پذير و تفسير شدني است، با توجه به اينكه اين تئوري به عنوان نظريه اي در بزرگسالي مطرح شده و در زمينه استرس كودكان كمتر مورد توجه و بررسي بوده است.
|