عنوان
|
تأثير آموزش روش ذهن آگاهي بر ميزان علائم اختلال وسواس ـ اجبار در زنان شهر اصفهان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
حسین مولوی - حمیدطاهر نشاط دوست - ایلناز سجادیان - محسن معروفی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت(مطالعات تربیتی و روانشناسی سابق) - معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 9 شماره 1 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ذهن آگاهی پرسشنامه وسواس - اجبار مادزلی اختلال وسواسی جبری
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن جنسيت و مشاوره / زنان و مشاوره
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش روش ذهن آگاهي بر ميزان علائم اختلال وسواس ـ اجبار در بيماران سرپايي مراجعه كننده به مراكز خدمات روانشناختي و روانپزشكي شهر اصفهان اجرا گرديد. بدين منظور تعداد 18 بيمار مبتلا به اختلال وسواس ـ اجبار كه بر اساس مصاحبه باليني توسط روانشناسي باليني و روانپزشكي معرفي شده بودند و دارو مصرف ميكردند، به روش تصادفي ساده از ميان جامعه پژوهش انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه 9 نفري آزمايش و كنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواس ـ اجبار مادزلي به عنوان پيشآزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آزمودنيهاي گروه آزمايش به صورت فردي و به مدت شش جلسه در معرض برنامه درماني آموزش روش ذهنيآگاهي قرار گرفتند. اين برنامه شامل توضيح ماهيت اختلال وسواس ـ اجبار و انواع آن، مراحل چهارگانه ذهني آگاهي و ارائه تكاليف خانگي با استفاده از روش ذهنآگاهي بود كه از طريق كتابچه راهنماي محقق ساخته و با هدايت پژوهشگر به هر بيمار آموزش داده شد. در طول درمان علاوه بر جلسات حضوري هفتگي، بيماران از طريق تماس تلفني با پژوهشگر در ارتباط بوده و به منظور برطرف نمودن مشكلات احتمالي در انجام تكاليف، راهنماييهاي لازم را دريافت نمودند. آزمودنيهاي گروه كنترل فقط دارو دريافت كردند و هيچ نوع درمان روانشناختي بر آنها اعمال نشد. نتايج تحليل كواريانس دال بر تأثير آموزش روش ذهنآگاهي در بهبودي معنادار علائم كلي وسواس در مرحله پسآزمون پيگيري بود (001/0>P) همچنين نتايج، حاكي از تأثير اين روش در بهبودي معنادار علائم شتشو، وارسي، كندي وسواسي، ترديد وسواسي و نشخوار ذهني درمرحله پس آزمون و آزمون پيگيري بود (05/0>P).
|