عنوان | بررسی بازنمایی زنان در ترانه های فولکلوریک لکي و لری |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان در ترانههای فولکلوریک زن در فرهنگ سنتی لک زن در فرهنگ سنتی لر |
موضوع | زن و ادبيات / خانواده و ادبیات |
چکیده |
مقاله حاضر خلاصه ای از بررسی بازنمایی زنان در ترانه های فولکلوریک لکی و لری و شناخت چگونگی مفاهیم جامعه شناختی همچون جمع گرایی، واقع گرایی، انسان گرایی و برابری خواهی در این ترانه هاست. چارچوب مفهومی تحقیق بر پایه نظریاتی است که به پیش رویی و مترقی بودن ترانه های فولکلوریک در زندگی اجتماعی انسانها اعتقاد دارند. همچنین از نظریات فمینسیتی و جامعه شناسی محتوا در شکل دهی چارچوب نظری استفاده شده است. در این تحقیق از روش کیفی و با تحلیل محتوای کیفی ترانه های "تک بیت" و بهره یگری از فن خلاصه سازی، ترانه ها، تجزیه و تحلیل شده است.\r\nدر پایان بررسی کیفی 1121 ترانه، همه مفاهیم جامعه شناختی، که نشان از تاثیر سازنده ترانه ها دارد، به شکل قابل توجهی در ترانه ها یافت شد. همچنین مقولات مطروحه در سوال های مرتبط با بازنمایی زنان در ترانه ها نیز، به شکلی کلی، نشان حاکمیت نگاه انسانی توأم با احترام به زنان بود. گرچه راوی غالب ترانه ها مردان بودند و زبان ترانه ها بیشتر مردانه می نماید، اما معدود ترانه هایی با زبان زنانه نیز وجود دارند. ترانه های داری زبانی غیر جنسیتی هستند. محتوای فکری بسیاری از ترانه ها به دوران زندگی بدوی و مادرتباری جامعه باز می گردد و برخلاف بسیاری از نظریات فمینیستی ، این بخش از فرهنگ توده مردم، بعنی ترانه ها، نه تنها زن ستیز نبوده، بلکه ضمن غالب بودن نگاه انسان گرا و طبیعت دوست آن، نشانی از جایگاه برتر زنان را در خود دارد. |
کد مقاله | 8836 |
تعداد بازدید | 1081 |
|