• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده با خودکارآمدي و سازگاري تحصيلي
شماره ویرایش
تعداد صفحات 17
نویسنده فاطمه تجلی - الهام اردلان
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 1 پیاپی 53
تاریخ انتشار بهار - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  خودکارآمدی  سازگاری تحصیلی  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  
موضوع خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     خانواده و اجتماع     روابط خانوادگي    
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده شامل؛ خانواده شامل؛ جهت گيري گفت‌وشنود و جهت گيري همنوايي, با خودکارآمدي و سازگاري تحصيلي فرزندان انجام پذيرفت. جامعه آماري متشکل از دانش آموزان دوره اول متوسطه مشغول به تحصيل در سال تحصيلي 1385 ـ 1386 در شهرستان شيراز بود. نمونه پژوهش شامل 379 دانش آموز (184 دختر و 195 پسر) با ميانگين سني 15 سال و دو ماه و انحراف معيار 6 ماه بودند براي اندازه گيري متغيرهاي پژوهش از مقياس هاي «خودکارآمدي عمومي» جروسالم و شوارتز (1992) «سازگاري تحصيلي» (تراپ, کلارک و تايگز, 1953), و ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده تجديدنظر شده (فيتزپاتريک و ريچي, 1997) استفاده شد. نتايج حاصل از محاسبه اعتبار و روايي ابزارها با استفاده از ضريب اعتبار آلفاي کرونباخ, بازآزمايي و تحليل عوامل حاکي از روايي و اعتبار قابل قبول آزمون ها بود. يافته هاي حاصل از رگرسيون چندگانه به شيوه متوالي همزمان حاکي از آن بود که محيط خانواده مي تواند با ايجاد ارتباطات باز و گسترده و ترغيب ابراز احساسات و شرکت آن ها در بحث و تبادل نظر, علاوه بر اين که به طور مستقل به ارتقاء سازگاري تحصيلي در آنان مي نمايد از طريق و به واسطه خودکارآمدي نيز سازگاري آن ها را افزايش دهد.

کد مقاله 8829
تعداد بازدید 1176

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397