عنوان
|
اثربخشي آموزش بازسازي شناختي بر اصلاح تصوير بدني منفي و افزايش حرمت خود در دختران نوجوان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
پریسا سیدموسوی - سعید قنبری - ژیلا کتیبایی - لیلا گنجوی - زینب حسن بیکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 4 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش بازسازی شناختی تصویر بدنی حرمت خود
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه
|
چکیده
|
تصوير بدني يکي از مؤلفه هاي اساسي حرمت خود در توجوانان مي باشد که اختلال در آن مي تواند باعث کاهش حرمت خود در آنها گردد. هدف تحقيق حاضر بررسي اثربخشي آموزش بازسازي شناختي بر بهبود تصوير بدني و حرمت خود در نوجوانان دختر بود. به اين منظور از دانش آموزان دختر 16 تا 18 سال مشغول به تحصيل در دبيرستانهاي کاشان به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي دو دبيرستان دخترانه انتخاب و با «پرسشنامه روابط چندبعدي خود ـ بدن» و «سياهه حرمت خود کوپر اسميت» ارزيابي شدند و 40 نفر از کساني¬که داراي تصوير بدني منفي بودند به صورت تصادفي در دو گروه 20 نفره آزمايش و کنترل قرار گرفتند. آموزش بازسازي شناختي در 7 جلسه به گروه آزمايش ارائه شد و پس از پايان درمان, پرسشنامه هاي تصوير بدني کش و حرمت خود کوپر اسميت روي 40 آزمودني اجرا گرديد. نتايج نشان داد آزموش بازسازي شناختي موجب تصويرسازي بدني مثبت و افزايش حرمت خود در نوجوانان دختر مي¬شود. همچنين بين تصوير بدني و حرمت خود نوجوانان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. به نظر ميرسد داشتن تصوير مطلوب از بدن خود و تقويت قابليتهاي جسماني يکي از اجزاي اصلي حرمت خود در نوجوانان مي باشد و درمان هاي شناختي ـ رفتاري در شکل گيري اين تصوير مطلوب نقش مهمي دارند.
|