عنوان
|
مقايسه كيفيت رابطه والد ـ فرزند در دانش آموزان دختر دبيرستاني داراي بحران هويت و فاقد بحران هويت |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
شهناز محمدی - علیرضا محمودنیا - آذردخت پرهیزگار |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت دانشآموزان بحران رابطه فرزند والد
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعيين و مقايسه رابطه والد ـ فرزند دانش آموزان دختر دبيرستاني داراي بحران هويت و فاقد بحران هويت است. روش پژوهش توصيفي ـ مقايسهاي و جامعه مورد پژوهش، كليه دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه شهرستان كازرون كه در سال تحصيلي 84 ـ 83 مشغول به تحصيل بودند كه با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، ابتدا شهرستان كازرون به 5 قسمت تقسيم و بعد از هر بخش يك مدرسه به صورت تصادفي و به اين شيوه 450 نفر انتخاب شد و پرسشنامه آزمون هويت شخصي توسط احمدي (1378) و آزمون روابط والد ـ فرزند توسط مارك اي فاين، بي مورلند و شوبل (1983) توسط آن ها تكميل شد. يافته ها نشان داد از بين اين نمونه ها، بر اساس نتايج پرسشنامه آزمون هويت شخصي دانش آموزان داراي بحران هويت آشكار شدند كه تعداد آنها 60 نفر بود و 60 دانش آموز فاقد بحران هويت كه از لحاظ سن و وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي با آنان همتا شدند به عنوان نمونه آماري برگزيده شدند. نتايج پژوهش تفاوت بين دو گروه دانش آموزان را از لحاظ بحران هويت نشان داد. نتيجه گيري: دانش آموزان داراي بحران هويت نسبت به دانش آموزان فاقد بحران هويت به طور كلي رابطه ضعيف تري با والدين خود دارند.
|