عنوان
|
تحليل محتواي ديوارنويسي هاي کلاس هاي درس دانشگاه شهيد باهنر کرمان |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سوده مقصودی - زهرا بنی فاطمه شهربابکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشگاهها کرمان دیوارنویسی وندالیسم
|
موضوع
|
زن و اماکن عمومي / خانواده و اماکن عمومی عشق جنسيت و معرفت روابط جنسي
|
چکیده
|
بشر از دیرباز برای بیان آرزوها، خواستهها، دیدگاهها، تبلیغات، ناکامیها و به طور کلی به جا گذاشتن اثری از خود (یادگاریها) مطالبی را بر دیوارها درج کرده تا دیگران را به خواندن و شنیدن حرفهای خود برانگیزد گرچه ممکن بود در این راه صدمات و خساراتی را به اموال عمومی و ابنیه ملی و تاریخ وارد آورد امروز آسیب شناسان اجتماعی از دیوارنویسی به عنوان نوعی مسئله اجتماعی یاد میکنند چرا که علاوه بر تخریب اموال عمومی گاهی موجب تشویش و هراس عمومی نیز میشود.\r\nمقاله حاضر به منظور بررسی و شناسایی مطالب درج شده بر دیوار کلاسهای دانشگاه شهید باهنر کرمان تدوین شده است از آنجا که هدف اصلی پژوهش تحلیل محتوای نوشتههای روی دیوارها بود سعی شده این مطالب در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، ارتباط دو جنس (زن و مرد) ارزشها و هنجاری اجتماعی، مسائل آموزشی دانشگاه به خصوص رابطه استاد و دانشجو و... بررسی شود مطالعه اعداد، ارقام، تاریخها، تصاویر، اشکال و ریشه زبانی اسامی از اهداف دیگر این پژوهش است که محقق جهت دستیابی به آن همت گمارده است.\r\nروش تحقیق این مقاله مشاهده غیر مستقیم است بدین معنی که مطالب موجود بر روی دیوارها (شامل 2047 نوشته) پس از مشاهده، بر روی فیشهایی منتقل گشته، سپس با بهرهگیری از تکنیک تحلیل محتوا برحسب موضوع طبقهبندی و تجزیه و تحلیل شدهاند.\r\nیافتهها نشان داد که بیشترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، اسامی، مطالب لاتین، تاریخها و اعداد در دانشکده فنی و مهندسی مشاهده شده وکمترین آن در دانشکده پزشکی موجود میباشد همچنین از بین تمامی مفاهیم ادبی واجتماعی (عشق) بیشترین فراوانی را در هر سه دانشکده به خود اختصاص داده است به لحاظ فراوانی، پس از عشق، رابطه بین دو جنس، مسائل آموزشی (مانند امتحان، تقلب و انتقاد از استاد) زندگی و امید به آن و تأکید بر هنجاریهای قومی و اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند.
|