عنوان
|
ارتباط باورهای غيرمنطقی مادران با مشکلات رفتاری دختران دبيرستانی آنها |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
سیدحسین سلیمی - آسیه رمضانی - زهره خوانکی - ماندانا امیری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 1 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
56-45 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر دبیرستانی اختلالات رفتاری
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف پژوهش تعيين ارتباط باورهاي غيرمنطقي مادران با مشکلات رفتاري دختران دبيرستاني بود. روش پژوهش مقطعي و علي مقايسه اي و جامعه آماري 420 دختر دبيرستاني داراي مشکل رفتاري و مادران آن ها در شهر مشهد بود که به دفتر مشاوره آموزش و پرورش معرفي شده بودند. از ميان آن ها بر اساس جدول کرجسي و مورگان (1976) 200 دانش آموز و نيز 200 دانش آموز ديگر که فاقد مشکل رفتاري بودند به روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و آزمون ارزيابي باورهاي غيرمنطقي (1370) و آزمون راتر فرم (1975) B در مورد آن ها اجرا شد. تحليل داده ها با استفاده از آزمون t استودنت و تحليل واريانس يک طرفه و آزمون شفه انجام شد. يافته ها نشان داد که بين باورهاي غيرمنطقي مادران دانش آموزان داراي مشکلات رفتاري و فاقد مشکلات رفتاري تفاوت معنادار است. همچنين مادران دانش آموزان فاقد مشکلات رفتاري در شرايط مساوي از نظر ميزان تحصيلات و سن نسبت به مادران دانش آموزان داراي مشکلات رفتاري باورهاي غيرمنطقي بيشتري داشتند. به علاوه ارتباط بين سطح تحصيلات مادران و باورهاي غيرمنطقي آن ها معنادار بود. \r\nنتيجه گيري: باورهاي غيرمنطقي، تحصيلات و سن کم مادران از عوامل مؤثر در بروز مشکلات رفتاري فرزندانشان است.\r\nبه اصل سند مراجعه شود.
|