عنوان | تأثير آموزش هوش هيجاني (EIT) در کاهش نشانگان تنيدگي و افزايش مهارتهاي مقابله زنان شاغل در خدمت پرستاري |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هوش هیجانی نشانگان استرس مهارتهای مقابله مؤثر |
موضوع | مشاغل زنان مهارتهاي زندگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
اين پژوهش با هدف تعيين درجه تأثير آموزش هوش هيجاني درکاهش نشانگان تنيدگي زنان شاغل در خدمت پرستاري و افزايش مهارت هاي مقابله اي موثر در آن ها انجام گرفته است. ابتدا دو بيمارستان (مفيد و مردم) از بين بيمارستان هاي داوطلب همکاري شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمون نشانگان تنيدگي توسط 176 پرستار بيمارستان مفيد (آزمايش) و 89 پرستار بيمارستان مردم (گواه) تکميل شد. از بين پرستاراني که بالاترين نمره تنيدگي را کسب کرده بودند 26 نفر، 13 نفر از گروه آزمايش و 13 نفر از بيمارستان گواه به طور تصادفي و با روش قرعهکشي، انتخاب شده و در دو گروه جايگزين شدند. سپس متغير مستقل آموزش هوش هيجاني در گروه آزمايش اجرا شد. نتايج نشان دهنده تفاوت معنيدار بين پيشآزمون و پسآزمون در نشانگان کلي، شناختي، عاطفي و رفتاري گروه آزمايش بود هم چنين بين دو گروه آزمايش و گواه در پس آزمون نشانگان تنيدگي در خرده مقياسهاي نام برده تفاوت معني دار مشاهده شد. نتايج هم چنين نشان دهنده تفاوت معنيدار بين پيشآزمون و پسآزمون مهارتهاي مقابلهاي در گروه آزمايش و تفاوت معنيدار بين پس آزمون هاي دو گروه آزمايش و گواه در متغير نام برده است. بنابراين آموزش هوش هيجاني توانسته است نشانگان کلي، شناختي، عاطفي و رفتاري گروه آزمايش را به طور معني دار کاهش داده و مهارتهاي مقابلهاي مؤثر را در اين گروه افزايش دهد. |
کد مقاله | 8797 |
تعداد بازدید | 931 |
|