عنوان
|
رابطه باورهاي جنسيتي، رضايتمندي رواني و عملكرد تحصيلي در دانشآموزان سرآمد و عادي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
الهه حجازی موغاری - جواد اژهای - باقر غباری بناب - پرسا خسرو تاش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 3 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
باورهای جنسیتی رضایتمندی روانی سر آمدی عملکرد تحصیلی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي فرهنگ جنسي / رفتار جنسي / سکسيسم هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف اصلي پژوهش حاضر تعيين رابطه باورهاي جنسيتي، رضايت مندي رواني و عملكرد تحصيلي دانشآموزان بوده است. به همين منظور 140 دانشآموز سرآمد و عادي دختر و پسر (تعداد 70 پسر و 70 دختر) پايه سوم دبيرستان از مناطق 6، 9 و 11 به طور تصادفي انتخاب و به دو پرسشنامه باورهاي جنسيتي (حجازي و همكاران، 1380) و رضايت مندي رواني (ريف، 1989) پاسخ دادند. جهت سنجش پيشرفت تحصيلي نيز از معدل ترم قبل دانشآموزان استفاده شد. نتايج نشان داد كه: متغير جنس قادر به پيش بيني باورهاي جنسيتي است. ميان باورهاي جنسيتي دو گروه سرآمد و عادي تفاوت معناداري وجود ندارد. اثر اصلي جنس در ارتباط با بعد رشد شخصي پرسشنامه رضايت مندي رواني معناداري وجود ندارد. اثر اصلي جنس در ارتباط با بعد رشد شخصي پرسشنامه رضايت مندي رواني معنادار است. اثر متقابل جنس گروه در ارتباط با بعد هدفمندي در زندگي رضايت مندي رواني معنادار است. متغير عملكرد تحصيلي، متغير توانمندي جهت متمايز كردن دو گروه سرآمد و عادي است.
|