عنوان | بررسي ديدگاهها و نگرشهاي والدين دانشآموزان مقاطع مختلف تحصيلي، در خصوص کلاسهاي آموزش خانواده در شهر تهران |
تعداد صفحات | 46 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 2 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1384 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نگرش موانع مشارکت والدین کلاسهای آموزش خانواده تهران |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط خانوادگي |
چکیده |
در اين پژوهش سعي شده است تا ديدگاههاي والدين دانشآموزان مقاطع مختلف تحصيلي در خصوص کم و کيف کلاسهاي آموزش خانواده، مقايسه شود و ضمن آن دلايل مشارکت پايين والدين به خصوص پدران دانش آموزان در کلاس هاي آموزش خانواده (هم از لحاظ محتوايي و هم از لحاظ اجرايي) بررسي گردد. اين بررسي از نظر هدف، پژوهش کاربردي و از لحاظ روش جمع آوري اطلاعات، مطالعه توصيفي ـ پيمايشي است. جامعه آماري پژوهش را والدين دانش آموزان مدارس دولتي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه جامعه آماري پژوهش را والدين دانش آموزان مدارس دولتي ابتدايي، راهنمايي و متوسط مناطق نوزده گانه شهر تهران در سال تحصيلي 83 ـ 82 تشکيل داده اند. نمونه آماري پژوهش شامل 1640 نفر (902 مادر و 728 پدر) بود که اين افراد به شيوه خوشه اي تصادفي سه مرحله اي از مناطق شهر تهران انتخاب شدند. براي ارزيابي نگرش والدين و هم چنين شناسايي عوامل بازدارنده اثر بخشي کلاس هاي آموزش خانواده از پرسشنامه «محقق ساخته» استفاده شد. براي تحليل داده هاي تحقيق از آزمون t، آزمون f و آزمون خي دو استفاده شد برخي از نتايخ اين تحقيق شامل موارد ذيل بوده است:\r\n1ـ نظر اغلب والدين دانش آموزان مقاطع سه گانه تحصيلي در مورد جنبههاي مختلف کلاس هاي آموزش خانواده مثبت بوده است و آن ها را در حد زياد و بسيار زياد ارزيابي کردند.\r\n2ـ در خصوص ميزان رضايت از نحوه تدريس مدرسان، تأثير شرکت والدين در کلاس ها و بهبود رفتار با همسر، رضايت والدين و خوش بيني آنان نسبت به محتواي آموزش ها و مناسب بودن تبليغات و اطلاع رساني مشکلاتي وجود دارد.\r\n3ـ والدين دانش آموزان مقطع ابتدايي، در مقايسه با والدين دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه تأثير کلاس ها را بيشتر ارزيابي کردند.\r\n4ـ والدين مدارس پسرانه نسبت به والدين مدارس دخترانه کلاس ها را اثر بخش تر توصيف کردند.\r\n5ـ بيشتر والدين واجدالشرايط در کلاس هاي آموزش خانواده شرکت نمي کنند (8/54%( و اغلب آن ها براي حضور در کلاس ها فرصت کافي ندارند (9/62%) هم چنين بيشتر آن ها برنامه اي منظم در زمينه شرکت در کلاس ها ندارند (5/74%).\r\n6ـ مشغله کاري و نداشتن فرصت کافي (به خصوص پدران) و برنامه ريزي نامناسب از مهم ترين دلايل عدم مشارکت والدين بوده است.\r\n7ـ والدين دانش آموزان ضرورت، مفيد بودن و کاربردي بودن سرفصل هاي کنوني کلاس ها را تأييد کردند.\r\n8ـ رضايت مادران از جنبه هاي مختلف برنامه آموزش خانواده بيشتر از پدران بوده است. |
کد مقاله | 8774 |
تعداد بازدید | 969 |
|