چکیده
|
در اين پژوهش به بررسي نيازهاي آموزشي اولياي دانش آموزان در مدارس ابتدايي, راهنمايي و متوسطه پرداخته شده است. هدف اصلي آن, شناسايي و تعيين نيازهاي آموزشي اولياي دانش آموزان در زمينه مسائل تربيتي فرزندان و همچنين تعيين ميزان انطباق محتواي آموزشي دوره هاي آموزش خانواده با نيازهاي آموزشي اولياي دانشآموزان بوده است. بدين منظور نمونه اي مشتمل بر 837 نفر از اولياي دانش آموزان, 75 مدرس دوره و 75 مدير دوره از مدارس شهرستان هاي استان تهران انتخاب گرديدند. ابزار گردآوريي اطلاعات, پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از به دست آوردن روايي و اعتبار لازم به کار گرفته شد. نتايج حاصل نشان مي دهد که محتواي آموزشي دوره هاي آموزشي والدين را دربر نگرديده است, مهمترين آن ها عبارتند از: آموزش مهارت هاي زندگي به فرزندان, مديريت خانواده و روش هاي اداره آن, اعتياد و آسيب هاي آن, خانواده متعادل و مشخصه هاي آن, شناخت رفتارهاي ناهنجار نوجوان و چگونگي برخورد با آن ها, آسيب¬هاي اجتماعي در دوره نوجواني و شيوه هاي مقابله با آن¬ها, آموزش مهارتهاي اجتماعي به نوجوان, روش هاي دوست يابي و نحوه برخورد با جنس مخالف, آشنايي با کتاب هاي مناسب نوجوانان.
|