چکیده
|
نظام آموزشي عمومي کشور طي سال¬هاي اخير, مسأله محوري را هدف خود قرار داده است. در اين راستا تقويت توانمندي پژوهشي, راهي علمي براي حل مسائل نهادهاي خانه و مدرسه قلمداد شده است. مسأله اين پژوهش, تسري آموزش¬هاي مربوط به پژوهش به حوزه خانواده است. صاحب¬نظران, استادان و پژوهشگران حوزه¬ها اوليا و مربيان, آموزش خانواده, روان¬شناسي و مشاوره خانواده, جامعه¬شناسي خانواده, جامعه آماري بوده ¬اند که از ميان آن¬ها 61 نفر به روش نمونه¬گيري هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوري اطلاعات, پرسشنامه است. براي برآورد پاياني از آزمون آلفاي کرونباخ و براي بررسي روايي از نظرات متخصصان بهره¬گيري شد. پژوهش از نوع توصيفي است و براي تجزيه و تحليل داده¬ها از فراواني, درصد, ميانگين, جدول¬ها, و نمودارها و «آزمون دوجمله¬اي, آزمون t گروه¬هاي مستقل» استفاده شد. اين پژوهش نشان داده است که پاسخگويان با آموزش مهارت¬هاي پژوهش و حل مسأله موافق¬اند. اين گونه آموزش¬ها براي خانواده¬ها کاملاً سودمند و مفيد است و مي¬تواند در موفقيت تحصيلي فرزندان, کاهش و حل مشکلات زندگي خانواده ¬ها و همچنين کارآمدي نظام آموزش و پرورش مؤثر باشد. روش¬هايي مانند: اقدام¬پژوهي, روش کيفي, پس رويدادي و نيمه آزمايشي, مشاهده ميداني و مشکل¬گشايي گروهي, مفيدترين و مناسب¬ترين روش براي اين نوع آموزش¬ها تلقي شده است. از ميان رسانه¬هاي آموزشي گوناگون, فيلم و CD آموزشي, کتاب و کارگاه حل مسأله تسهيل کننده¬ترين رسانه¬ها در آموزش مهارت¬ها تشخيص داده شد و آموزش مهارت¬ها براي افرادي مانند: «مشاور خانواده, مدير مدرسه, عضو انجمن نسبت به ساير افراد ضروري¬تر و مفيدتر است و تمامي خانواده¬ها, اعم از مشکل¬دار, بدون مشکل, سالم و به هنجار به آن¬ها نيازمند هستند و شيوه¬هاي آموزش حضوري و گروهي مناسب¬ترين و مؤثرترين شيوه اجراي اين گونه آموزش¬ها محسوب مي¬شوند.
|