• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير برنامه آموزش خانواده در تغيير نگرش مادران نسبت به رفتار با فرزندان در مدارس راهنمايي دخترانه شهرستان بهبهان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 14
نویسنده فاطمه فقهی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 1 شماره 2 و 3
تاریخ انتشار زمستان - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه آموزش خانواده  نگرش مادران  رفتار مادران با فرزندان  
موضوع تربيت در خانواده     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي    
چکیده فرد در خانواده به دنيا مي¬آيد و تربيت او در خانواده آغاز مي¬شود, لذا آموزش والدين با هدف اصلاح, بهبود و تغيير دانش و نگرش والدين نسبت به رفتار با فرزندان مي¬بايست يکي از نيازهاي اساسي بزرگسالان يعني آشنايي با اصول تربيت کودکان و راه¬هاي چگونگي استفاده از آموخته¬ها را برآورد سازد. پژوهش حاضر که به روش آزمايشي و با استفاده از طرح شبه¬آزمايشي با يک گروه و اجراي پيش¬آزمون ـ پس¬آزمون انجام گرفت اين موضوع را بررسي نمود که «آيا برنامه آموزش خانواده در تغيير نگرش مادران در رفتار با فرزندانشان مؤثر است؟»\r\nجامعه آماري اين پژوهش را مادران دانش¬آموزان مدارس راهنمايي شهرستان بهبهان که در برنامه آموزش خانواده در سال تحصيلي 1384 ـ 1385 شرکت کرده بودند, تشکيل مي¬داد. به دليل تعداد محدود افراد شرکت کننده در برنامه آموزش خانواده, همه افراد شرکت کننده, يعني يکصدوبيست نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند که در زمان اجراي پس¬آزمون تعداد آن¬ها به يکصد و دو نفر تقليل يافت. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش, پرسشنامه محقق¬ ساخته چهل و چهار سؤالي به روش ليکرت بود و ضريب اعتبار پرسشنامه برابر 87% محاسبه شد. براي تجزيه و تحليل داده¬هاي حاصل از پرسشنامه از آزمون پارامتريک t براي گروه¬هاي وابسته استفاده شد. و در مجموع پژوهش حاضر به اين نتيجه رسيد که برنامه آموزش خانواده که به شکل سنتي و با استفاده از شيوه سخنراني, بدون توجه به معيارهاي لازم براي برنامه¬ريزي آموزش بزرگسالان صورت مي¬گيرد نمي¬تواند به اهداف آموزشي خود که تأثير بر نگرش و ايجاد آمادگي براي عمل در مادران است, دست يابد, به نظر مي¬رسد که برنامه آموزشي خانواده در برنامه¬ريزي, طراحي, اجرا و ارزشيابي نياز به بازنگري دارد.

کد مقاله 8762
تعداد بازدید 1080

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397