عنوان
|
بررسي اثربخشي آموزش مؤلفههاي هوش هيجاني از طريق روش «درون گردي جذب و انطباق» بر تغيير نگرشهاي غير منطقي نسبت به ازدواج و انتخاب همسر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
معصومه اسمعیلی - اسماعیل اسدپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی نگرشهای غیرمنطقی برنامه درونگردی جذب و انطباق
|
موضوع
|
ازدواج زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي همسرگزيني / انتخاب همسر جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر بخشي آموزش مؤلفههاي هوش هيجاني از طريق روش «درونگردي جذب و انطباق» بر تغيير نگرشهاي غير منطقي دانشجويان نسبت به ازدواج و انتخاب همسر صورت گرفت. روش تحقيق نيمهآزمايشي بود و از طرح پيشآزمون ـ پسآزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماري شامل دانشجويان دختر مجرد دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي در سال 1385 بوده است. نمونه آماري شامل 30 دانشجو بود كه به صورت فراخوان انتخاب شده و به طور تصادفي منظم در گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. ابزارهايي كه در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته عبارت است از: 1ـ پرسشنامه نحوه نگرش به انتخاب همسر. 2ـ پرسشنامه هوش هيجاني (EQ_I) بار ـ آن. گروه آزمايش در 11 جلسه برنامه آموزشي ـ درماني (درون گردي جذب و انطباق) شركت كردند. يافتههاي تحقيق با استفاده از روش تحليل كواريانس، تجزيه و تحليل شد. نتايج پژوهش نشان داد كه كاربرد اين شيوه آموزشي ـ درماني در تغيير نگرشهاي غير منطقي دانشجويان نسبت به انتخاب همسر و ازدواج مؤثر بوده و نيز نمرات كسب شده در مؤلفههاي آزمون نحوه نگرش به انتخاب همسر در پس آزمون به طور معناداري نشانگر تغيير نگرشهاي غيرمنطقي اعضاي گروه آزمايش بود.
|