عنوان | رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | بهار - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهتگیری ارتباطی گفت و شنود الگوی ارتباطی خانواده تابآوری |
موضوع | روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی والدین ( گفت و شنود و همنوایی) با تاب آوری دانشجویان است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. به این منظور 200 نفر از دانشجویان سال اول که در مقطع کارشناسی در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار های به کار رفته شامل مقیاس تاب آوری بزرگسالان (فریبرگ و همکاران، 2003) و مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتز پاتریک، 1994) بود، که برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی از روش تحلیل عامل استفاده شد که هر دو پرسشنامه پایایی و روایی خوبی را نشان می داد. برای بررسی اینکه آیا انواع الگوهای ارتباطی خانواده قدرت پیش بینی کننده تاب آوری را دارند، از تحلیل رگرسیون و برای بررسی تفاوت میان انواع اشکال خانواده از منظر تاب آوری از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج تحلیل آماری یافته ها از طریق تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیری نشان داد که بعد گفت و شنود و پیش بینی کننده مثبت تاب آوری است (0/001)، اما بعد همنوایی پیش بینی کننده منفی تاب آوری آست (0/005) و بین انواع الگوهای ارتباطی یعنی خانواده های کثرت گرا و توافق کننده و خانواده ها ی بی قید و محدود کننده از لحاظ میزان تاب آوری تفاوت معنادار (0/001) وجود دارد. |
کد مقاله | 8729 |
تعداد بازدید | 833 |
|