• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير آموزش مبتني بر افزايش آگاهي از آسيب‌هاي حاصل از روابط آسيب‌زاي دختر و پسر بر نگرش دانش آموزان دختر دوره متوسطه
تعداد صفحات 22
نویسنده محمدرضا عابدی - حسینعلی مهرابی کوشکی - محمدباقر کجباف - هما شیخ دارانی
مشخصات نشریه فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 38
تاریخ انتشار زمستان - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه آسیب‌های اجتماعی  نگرش نسبت به روابط دختر و پسر  پیشگیری از روابط آسیب‌زا  آسیب‌های روانی اجتماعی  آسیب‌های روانی عاطفی  مشکلات تحصیلی  
موضوع آسيب‌شناسي اجتماعي زنان     آسيب‌شناسي خانواده     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     روابط زن و مرد / روابط دختر و پسر    
چکیده هدف از اين پژوهش، بررسي تأثير آموزش مبتني بر افزايش آگاهي از آسيبهاي ناشي از روابط آسيب‌زاي دختر و پسر بر نگرش دانش آموزان دختر مدارس دوره متوسطه شاهين شهر بود. پژوهش در قالب طرح پژوهشي نيمه آزمايشي از نوع دو گروهي همراه با پيش آزمون، پس آزمون و پيگيريِ يكماهه انجام گرفت. جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر پايه اول و دوم متوسطه شاخه نظري بودند و نمونه گيري به شيوه تصادفي خوشه اي بر مبناي كلاس انجام گرفت. آزمودني ها به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. آزمودني هاي گروه آزمايش طي يك دوره شش جلسه اي 90 دقيقه اي مداخلات آموزشي را دريافت كردند و گروه گواه هيچ مداخله اي دريافت نكرد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته «نگرش نسبت به روابط دختر و پسر» با پنج خرده مقياس و 41 گويه بود كه به بررسي نگرش دانش آموزان دختر نسبت به روابط دختر و پسر مي پرداخت. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس چند متغيره با كنترل نمرات پيش آزمون نشان داد در مجموع آموزش پيشگيري از روابط آسيب‌زا باعث ايجاد تغيير نگرش در دانش آموزان در مرحله پس آزمون و پيگيري شده است. همچنين نتايج نشان داد اين آموزش ها در دانش آموزان دختر باعث بهبود نگرش آنها در حيطه هاي «آسيب به زندگي مشترك آينده» و «آسيب به روابط خانوادگي» شده است (05/0P< ). اين تغيير در حيطه «آسيبهاي اجتماعي» فقط در مرحله پس آزمون ايجاد شد. همچنين اين مداخله بر نگرش آنان در حيطه هاي«آسيبهاي عاطفي، رواني» و «مشكلات تحصيلي» تأثير معناداري نداشت.

کد مقاله 8726
تعداد بازدید 896

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397