عنوان
|
نقش داستاندرماني به روش مشاوره گروهي بر رشد استدلال اخلاقي دختران نوجوان بزهكار كانون اصلاح و تربيت تهران |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
طیبه زندیپور - معصومه ژیان باقری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1385 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشاوره گروهی داستاندرمانی دختران نوجوان بزهکار رشد استدلال اخلاقی
|
موضوع
|
زن و اخلاق/ خانواده و اخلاق جنسيت و جرم / زن و جرم / جرائم زنان کودک و جرم روابط خانوادگي جنسيت و مددکاري / بازپروري زنان
|
چکیده
|
از آنجا كه نبود معيارهاي اخلاقي مناسب در زندگي كودكان و نوجوانان يكي از عوامل بسيار مهم در گرايش آنها به بزهكاري است، و چون انسان زاييده يادگيري است و يادگيري در محيط صورت مي گيرد و با توجه به نظريه شناختي رشدي كلبرگ و نظريه گفتوگو براساس داستانها و با عنايت بر اينكه خداوند در قرآن و ساير كتب آسماني رهنمودهاي خود را در قالب هنري قصه نازل كرده است، بر اين اساس، موضوع اين مقاله پژوهشي نقش داستان درماني بر رشد استدلال اخلاقي دختران نوجوان بزهكار كانون اصلاح و تربيت تهران است. هدف اين پژوهش، بررسي تأثيرات داستان درماني بر رشد استدلال اخلاقي دختران نوجوان بزهكار در گروه آزمايش است.\r\nبه طور كلي فرضيه هاي پژوهش، نشان مي دهد كه داستان درماني به شيوه مشاوره گروهي بر رشد استدلال اخلاقي دختران نوجوان بزهكار اثر مي گذارد.\r\nروش اجراي اين پژوهش، روش آزمايشي و تحليل كيفي است. براي سنجش فرضيه هاي پژوهش حاضر، از آزمون رشد اخلاقي كلبرگ، داستان ناتمام محقق نوشته، جملات ناتمام محقق ساخته و نوشتن زندگينامه شخصي، در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه ميانگين نمره كل جملات ناتمام، داستان ناتمام و زندگينامه نويسي، نظام بندي مشاهدات و آزمون رشد اخلاقي كلبرگ در پس آزمون گروه آزمايش افزايش يافته است، در حالي كه تغيير محسوسي در گروه گواه رخ نداده است.\r\nبدين ترتيب فرضيه هاي اين پژوهش تأييد مي شوند، يعني پس از داستان درماني رشد استدلال اخلاقي دختران نوجوان بزهكار افزايش مي يابد.
|